”Jeg skal kunne se mig selv i øjnene”
No image

”Jeg skal kunne se mig selv i øjnene”

Jaap Versfelt ville ikke kunne se sig selv i øjnene, hvis han ikke gjorde noget for at forbedre det hollandske uddannelsessystem. Mød manden bag Leerkracht.

Holland har i mange år investeret massivt i uddannelsessystemet, uden at landets elever har klaret sig bedre i internationale undersøgelser. Den udvikling fulgte Jaap Versfelt som seniorkonsulent hos rådgivningsvirksomheden McKinsey & Company. For fire år siden valgte han at sige sit job op for at starte skoleudviklingsprojektet Leerkracht, som skulle skabe en forbedringskultur på skolerne.

”Lærere fortalte mig alle mulige gyserhistorier om undervisningen og om kolleger, der ikke havde det godt i deres fag og på deres skoler. Jeg kunne ikke ignorere signalerne om, at undervisningen i Holland var gået i stå. Jeg ved godt, at det er en sindssyg Don Quijote-agtig holdning, men jeg ville simpelthen ikke kunne se mig selv i øjnene om 10 år, hvis ikke jeg gjorde en indsats. Der er jo afprøvede metoder, der faktisk virker,” siger han.

Leerkracht kører i dag på 105 skoler, og evalueringer viser, at projektet på flere måder er en succes.

”82 procent af de deltagende lærere mener, at Leerkracht bidrager til forbedring af undervisningen. 80 procent mener, at Leerkracht bidrager til forbedring af deres egen faglige udvikling,” fortæller Jaap Versfelt.

Alt er dog ikke positivt. Nogle lærere er begyndt at kede sig.

”Mange synes, at møderne med de andre skoler er kedelige. Og nogle synes også, at møderne med kollegerne og besøg i hinandens klasser er begyndt at være kedelige,” siger han.

Kan overføres til Danmark
Jaap Versfelt håber, at deltagernes kritik kan være med til at forbedre projektet.

”Vi har lært, at et års øvelse med metoden ikke altid er nok. Samtidig er idéen med Leerkracht jo, at lærerne skal gøre det selv. Så vi skal ikke blande os ud over at videregive metoder, så lærerne kan lære af hinanden. Faktisk lærer vi løbende, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Forbedringskulturen er noget, vi også selv arbejder med.”

Danske gymnasielærere kunne sandsynligvis have gavn af et lignende projekt, vurderer Jaap Versfelt.

”Jeg kender ikke det danske uddannelsessystem. Men efter min vurdering er det usandsynligt, at danske undervisere lærer mere af et kursus hist og pist end af hinanden. Det er også usandsynligt, at danske lærere ikke er i stand til at opbygge en forbedringskultur på deres egne skoler. Danske lærere og i sidste ende eleverne kunne godt have gavn af det. Der starter et Leerkracht-projekt i Belgien i efteråret, så hvorfor ikke i Danmark? Vi giver gerne en hånd,” siger han.