Hverdag: Frederiksberg Gymnasium
HVERDAG_BANNER

Hverdag: Frederiksberg Gymnasium

Elevernes konkurrencegen og sproglige kundskaber blev testet med vendespil på Frederiksberg Gymnasium, da Det Nationale Center for Fremmedsprog for første gang afholdt Frem Med Sprog. Formålet med det nye initiativ er at give gymnasieelever en anderledes oplevelse med et fremmedsprog og vise dem, hvor meget de kan lære på kort tid.

Sted_ Frederiksberg Gymnasium

Dato_ 1. oktober 2019

italiensk undervisning på Frederiksberg Gymnasium

Fremmedsprogene har det generelt svært i gymnasiet, og få elever vælger en sproglig studieretning. På Frederiksberg Gymnasium håber man, at flere 1.g-elever efter dagens undervisning får øjnene op for, hvad fremmedsprog kan, og at det vil påvirke nogle i deres valg af studieretning. I alt 63 gymnasier var i uge 40 med til Frem Med Sprog.

Rosa spørger ud i klasselokalet

“Hvad betyder scimmia?” spørger Rosa ud i klasselokalet. Normalt studerer hun italiensk på Københavns Universitet, men i dag underviser hun Frederiksberg Gymnasiums grundforløbsklasser. I forbindelse med Frem Med Sprog er det nemlig universitetsstuderende, der står for undervisningen. “Det betyder abe. I kan huske det på, at det lyder lidt som chimpanse,” forklarer hun.

Eleverne morer sig med at finde de rigtige brikker

Eleverne morer sig med at finde de rigtige brikker i vendespillet, og de hjælper hinanden med at huske de italienske ord. En af klassens piger vil vide, hvor god man bliver til sproget i løbet af tre år i gymnasiet. “Man kan nå op på et godt niveau til at føre samtaler – hvis man husker at åbne munden! Man skal ikke se sine fejl som pinlige, men som en måde vi kan hjælpe hinanden med at lære på,” svarer Rosa.

Hverdag

Et skoleår består af cirka 200 skoledage og en næsten uendelig række af stunder. I denne serie indfanger Gymnasieskolen i billeder og tekst glimt fra hverdagens gymnasieliv.