Hverdag: Asmildkloster Landbrugsskole
20190321-EUX-Landbrug-002-banner

Hverdag: Asmildkloster Landbrugsskole

I dag er Peter, Mie, Thomas og Christian fra Asmildkloster Landbrugsskole i Viborg på besøg på en gård. Her kan de fire elever, der går på eux landbrug, se, røre og ­lugte noget af det, som de har hørt om på skolen – og prøve kræfter med det i praksis.

Sted_ Asmildkloster Landbrugsskole

Dato_ 21. marts 2019

eux-elever i gang på skolens værksted
Mens nogle er på gårdbesøg, er en anden gruppe af eux-elever i gang på skolens værksted. Der lugter af nytårskrudt, da de begynder at svejse. Eleverne øver sig i at lave en lige samling på metallet. Det skal de kunne, når de kommer i praktik.

Mange af eleverne på Asmildkloster har valgt eux for at have flere uddannelses- og karrieremuligheder
Analyse af digte kan føles langt fra traktorer og grise, men det hører med, når man tager eux landbrug. Mange af eleverne har valgt eux for at have flere uddannelses- og karrieremuligheder.

Landmanden på gården lader eleverne løse nogle af sine opgaver.
“Man husker det bedre, når man er herude,” fortæller Peter, der er en af de eux-elever, som er på gårdbesøg. Landmanden på gården lader eleverne løse nogle af sine opgaver. I dag passer Peter og Mie de tre måneder gamle kalve.

Elever får undervisning i den sprøjte, der blandt andet spreder gødning.
Efter frokost har en gruppe elever undervisning i den sprøjte, der blandt andet spreder gødning. Da de har lært, hvordan den virker, går de i gang med at teste, hvor stor en mængde vand sprøjtens dyser giver. Anja og Peter skal være helt præcise, når de aflæser mængden, fortæller lærer Bendt Jensen.

Peter, Thomas, Mie og Christian er i gang med at repetere næringsstofferne i koens foder. Når eux-eleverne fra Asmildkloster Landbrugsskole er på gårdbesøg, foregår det altid i mindre hold. Det gør det lettere for deres lærer, Kirsten Andersen, at høre dem i det faglige stof.

Hverdag

Et skoleår består af cirka 200 skoledage og en næsten uendelig række af stunder. I denne serie indfanger Gymnasieskolen i billeder og tekst glimt fra hverdagens gymnasieliv.