Hvad med de jødiske flygtninge?
No image

Hvad med de jødiske flygtninge?

Gymnasieskolen 19/2011 har tema om Palæstina under overskriften Ryggen mod muren. Der bringes nogle spændende indlæg – og i sagens natur set fra den palæstinensiske side, da det er dér, man har været på besøg – og Gymnasieskolen tidligere har skrevet om israelske gymnasieelever på besøg på Helsingør Gymnasium – i sagens natur set fra deres side.

Der er også en historisk oversigt – “Et land – To historier” – jeg har med den tidligere formand for Historielærerforeningen, Carsten Lykke-Kjeldsen, på et kursus i Israel for mange år siden i Arad prøvet at lave en sådan oversigt – det er svært at udarbejde den på en måde, så begge parter kan acceptere den.

Jeg har dog en enkelt afgørende indvending – som jeg håber, I får plads til, selvom det kan åbne en debat om Mellemøsten med endeløse diskussioner frem og tilbage, som måske ikke lige hører hjemme i Gymnasieskolen.

Men under overskriften Flygtninge er jeg godt nok lidt overrasket over, at der kun skildres de arabiske flygtninge 1948/49 – ikke de mange jødiske flygtninge. Hvorfor er der ikke ét ord om de mange jødiske flygtninge – såkaldte “displaced persons” – der sad i lejre rundtomkring i Europa efter krigens afslutning i 1945? Hvorfor ikke ét ord om de jødiske flygtninge i lejrene på Cypern – hvor der p.t. arbejdes på at lave et museum og mindested? Og hvorfor ikke ét ord om de cirka 700.000 jøder, der i 1948/49 må flygte fra de arabiske lande til Israel.

Én forklaring kan selvfølgelig være, at Israel ikke har puttet disse flygtninge i lejre, men integreret dem – men det ville godt nok være en ejendommelig undskyldning.

De fleste debatindlæg i Gymnasieskolen er kun underskrevet med navn og skole – da jeg dog af erfaring ved, at nogle læsere vil blive meget ophidsede, hvis det ikke fremgår – så må jeg hellere selv nævne, at ja – jeg er formand for venskabsforeningen Dansk-Israelsk Selskab. Men det er nu som historielærer, dette indlæg er skrevet.

Otto Rühl
Helsingør Gymnasium