GL kæmper imod fake news
kampagnestolpåuddannelse

GL kæmper imod fake news

I en ny kampagne kæmper Gymnasieskolernes Lærerforening for sandheden. Hvis fake news skal bekæmpes, skal vi opruste i uddannelserne, mener formanden for GL.

I et samfund med en stor mængde information er det vigtigt at kunne skelne mellem, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert.

Derfor skyder Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i dag kampagnen Stol på uddannelse i gang.

“Vi har brug for stærke gymnasiale uddannelser, der kan give unge de rigtige redskaber til at kunne håndtere fake news, misinformation og manipulation,” siger Annette Nordstrøm Hansen, der er formand for GL.

En undersøgelse, som Megafon har lavet for GL, viser, at mange danskere frygter fake news i de medier, hvor de bliver oplyst om samfundet.
1058 har deltaget i undersøgelsen.

Halvdelen svarer, at de i høj eller nogen grad er bekymret for fake news. Det er en bekymring, som også GL har.

“Vi er som borgere afhængige af at kunne skelne mellem sandt og falsk, når vi agerer i et demokratisk samfund, ellers risikerer vi at træffe beslutninger på et forkert grundlag,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Bruger selv fake news
Forsiden af dagens Metroxpress er spækket med fake news, som GL står bag. Der står blandt andet, at Kristian Thulesen Dahl (DF) deltager i årets 1. maj-arrangement i Fælledparken.

På den måde bruger GL selv fake news til at skabe fokus på deres kampagne. Dog er forskellen, at GL med det samme afslører, at der er tale om falsk information i modsætning til andre.

“Vi ønsker med kampagnen at vise, hvor magtfuldt et redskab fake news er. Fake news giver et godt blikfang, men understreger også selve meningen i kampagnen,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Uddannelser skal styrkes
Uddannelsesområdet står som bekendt over for yderligere nedskæringer de næste år. I år betyder det, at der er 1.000 færre lærere på gymnasierne til det samme antal elever i forhold til sidste skoleår.

Samfundet har brug for veluddannede unge, og derfor bør politikere opruste og investere mere i uddannelserne i stedet for at skære, mener GL.

“Vi har nået den nedre grænse for, hvad der overhovedet er muligt, uden at det markant forringer kvaliteten af undervisningen. Derfor er vores anbefaling, at gymnasierne bliver styrket og får tilført flere ressourcer – ikke færre,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Gymnasierne er med til at give eleverne nogle særlige værktøjer, der gør dem i stand til at forholde sig kritisk og faktatjekke den information, de møder i hverdagen.

“Kritisk sans kræver blandt andet modenhed og dannelse, som eleverne udvikler i gymnasiet. Det er en kernekompetence i vores videnssamfund,” siger Annette Nordstrøm Hansen og tilføjer:

“Vi har som aldrig før brug for en indsats, der ruster de unge til at kunne spotte falske nyheder på nettet.”

Kampagnen kører på Facebook frem til midten af maj.

Metroxpress' forside

Læs mere om kampagnen her