Fortovet fyldes med rygere
rygning - Christianshavsgymnasium

Fortovet fyldes med rygere

Nye stramninger i rygeloven betyder, at der ikke må ryges på gymnasiernes områder. Det gør det svært for rygerne på blandt andet Christianshavns Gymnasium at finde plads.

Klokken 11.30 ringer cyklisterne på deres ringeklokker på cykelstien foran Christianshavns Gymnasium, men forgæves. De bliver nødt til at stoppe op og med slalombevægelser bane sig vej gennem en gruppe rygende gymnasieelever.

Nye stramninger i rygeloven er netop trådt i kraft, og det betyder blandt andet, at det ikke længere er lovligt at ryge på uddannelsesinstitutioner, hvor der opholder sig børn og unge under 18 år.

Dermed bliver man på gymnasierne nødt til at holde sig fra skolegårdene, når man skal have en cigaret. For man skal helt væk fra gymnasiets område.

Ingen plads
Og netop Christianshavns Gymnasiums rektor Troels Vang Andersen ser da også nogle problemer i den nye stramning. For modsat andre gymnasier, er der på Christianshavns Gymnasium nærmest intet plads i nærheden, hvor rygerne kan gå hen, hvis de vil ryge. Bortset fra fortovet og cykelstien, som i pauserne bliver overbefolket af unge rygere.

"Ud fra et overordnet synspunkt kan jeg godt følge lovgivningens mål, nemlig at få færre danskere til at ryge. Men vi har nogle problemer i den nye stramning af rygeloven. Først og fremmest er det svært at komme forbi på fortovet og cykelstien, når der er pauser. Men det bliver også svært for rygerne, når de vil ryge til gymnasiefesterne. Vi skal nok få den nye lovgivning til at virke, men vi har altså nogle problemer, der især er funderet i, at det i en tæt trafikeret storby er vanskeligt at sende vores rygere ud af skolen," siger Troels Vang Andersen.

På gymnasiets første morgensamling efter sommerferien fik eleverne detaljerne at vide om de nye stramninger. Imens blev der tilbudt rygestopkurser og frugt til dem, der ville have det.

Advarsel
Lærerne kender også til de nye regler, for de gælder selvfølgelig også for dem. Og de skal sige til, hvis de opdager nogen, der bryder reglerne.

"Hvis lærerne ser elever, der bryder reglerne, skal de sende dem op på kontoret, så de kan få en advarsel. Brud på reglerne kan også føre til bortvisning," siger Troels Vang Andersen.

Rygeloven blev vedtaget i Folketinget i 2007. Formålet er at skabe røgfri miljøer og dermed forebygge sundhedsskadelige konsekvenser ved passiv rygning og desuden forsøge at afvænne rygere fra deres usunde vane.