Else Theill Sørensen 1941-2012
No image

Else Theill Sørensen 1941-2012

Lørdag 5. maj 2012 døde Else Theill Sørensen på Viborg Sygehus, omgivet af sine nærmeste, ramt af lungeproblemer efter en periode med kræftbehandling. 71 år blev hun. Kirken i Skive ugen efter var stuvende fuld, et væld af blomster, helt ud på trappen.

Else Theill var en markant skikkelse i Skive by, fortrolig som få med byens liv, gift med direktøren for Højslev Teglværk, ansat på Skive Gymnasium, stribevis af tillidshverv, også i GL, aktiv i Det Konservative Folkeparti, medlem af vekselvis byråd og Folketing, vellidt af modspillere som medspillere. Kunne være blevet rektor, ville ikke fraflytte Skive. Ministeremne? Måske, var blevet god!

Else var som gymnasielærer med hele vejen, fra pionerstarten i Skive i 1968 gennem de mange år, hvor skolen udbygges og etablerer sig, til hun i 2001 trækker sig fra undervisning for at hellige sig sine politiske aktiviteter. Kompetent og knalddygtig, hvad end hun gik ind i. Lidt en mønsterbryder, for sin tid, som kvinde med naturfag.

En stærk kraft var Else: Hun var det i sine fag – kemi, matematik og fysik – og hun var det på skolen som helhed, som lærerrådsformand og som inspektor. Altid energisk, loyal over for kolleger, af-holdt af elever. Med et smittende fagligt engagement praktiserede hun en undervisning med krav og med udfordring. Og var i øvrigt sine elevers advokat – med fint blik for, hvem der måtte have behov for støtte eller overbærenhed, eller måske en karsk bemærkning!

Der stod respekt om Else – arbejdsom og altid saglig, myndig på en varm og humørfyldt måde.

På alle måder en god kollega! Nogen medløber var Else ikke, havde sine holdninger og standpunkter, stod godt i modvind og tog gerne en åben diskussion – gik efter bolden, aldrig manden – og forstod at lytte.

Bange for magt var Else ikke, men hun brugte sin indflydelse med ansvar og med omtanke.

Et engageret menneske var hun, på skolen som uden for. Redelig og ordentlig.

Hun satte en standard!

På gymnasiekollegernes vegne