Annonce
Skip to content
Artikel
Ekspert: Elevernes retssikkerhed kan være i fare
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Ekspert_ Elevernes retssikkerhed kan være i fare_02
18. december 2023

Ekspert: Elevernes retssikkerhed kan være i fare

UddannelsespolitikUndervisning Eksamen SOP SRP
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Link er kopieret

Fokus: Eksamen

Den seneste gymnasiereform har ændret eksamensperioden. På stx, hhx og htx skal eleverne til mindst 10 eksamener, hvor de før kunne nøjes med 9. Samtidig er der koblet en mundtlig eksamen på de store skriftlige projekter, SRP, SOP og EOP. Hvad har det af konsekvenser for lærernes arbejdsvilkår og for kvaliteten af eksamen? Det zoomer vi ind på i en række artikler.

En ordentlig bedømmelse af en SRP kræver, at censor og eksaminator har tid til at sætte sig ind i den samlede opgave. Mangel på tid kan gå ud over elevernes retssikkerhed til ­eksamen, mener Peter Hobel, lektor i skrive­didaktik på SDU.

 

Det er problematisk, hvis lærere ikke har tid nok til at forberede sig til den mundtlige eksamen i SRP, SOP og EOP.

“Der skal selvfølgelig være ordentlige arbejdsforhold for gymnasie­lærerne, men det væsentligste problem, hvis lærere ikke har tid til at forberede sig, er elevernes retssikkerhed til eksamen.”

Sådan siger Peter Hobel, der er lektor i skrivedidaktik og fagdidaktik ved Institut for Kulturvidenskaber på Syddansk Universitet (SDU).

Han er tidligere gymnasielærer og har siden 2005 forsket i skrivedidaktik i gymnasiet og har blandt andet arbejdet indgående med SRP.

Det kan ifølge Peter Hobel være et problem, at der er stor forskel på, hvor meget tid lærere har til at forberede sig som censor og eksaminator til eksamen i de store skriftlige projekter. Og når mange lærere i GL’s eksamensundersøgelse mener, at der afsættes for lidt tid til forberedelse til den mundtlige prøve i SRP og SOP, bør det tages alvorligt, mener han.

“Min pointe er, at der skal være tid til at bedømme projektet som en problemorienteret opgave i et samspil mellem to fag. Eleven skal vise, at der er kommet en erkendelsesmæssig merværdi ud af samspillet mellem de to fag. Det betyder med andre ord, at eksaminator og censor ikke blot skal læse opgaven med øje for deres eget fag,” siger Peter Hobel.

Der skal være tid til at bedømme projektet som en problemorienteret opgave i et samspil mellem to fag.
Peter Hobel, lektor i skrive- og fag­didaktik
Syddansk Universitet (SDU)

National standard til eksamen
SRP, SOP og EOP er store projekter, som til sidst ender med at blive bedømt med en samlet karakter til en mundtlig prøve. Hvis der skal ­være en national standard for eksamen, skal elevernes projekter og mundtlige prøver vurderes på samme vilkår fra Frederiksberg til Frederikshavn.

Men hvis der ikke er tid til at læse­­ og forberede prøven ordentligt for censor og eksaminator, er der risiko for, at eleven bliver bedømt ud fra to forskellige fag i stedet for samspillet mellem de to fag, påpeger Peter Hobel.

“Så kommer man let i den situation, hvor en eksaminator argumenterer for, at det fag, som vedkommende repræsenterer, er tilgodeset, mens censor argumenterer for, at det andet fag ikke er. Risikoen er, at det ender med, at eksaminator og censor lægger deres karakterer sammen og deler resultatet med to,” siger Peter Hobel.

Vigtigt med god forberedelse
Lærerne i undersøgelsen understreger også, at forsamtalen mellem censor og eksaminator medfører et besværligt planlægningsarbejde. Lærere giver ud­tryk for, at det er svært at koordinere og finde tid til samtalerne.

Peter Hobel mener, det er vigtigt, at eksaminator og censor har tid til at tale­­ sammen før prøven, netop for at sikre at eleven bliver bedømt på samspillet mellem fagene.

“Det er uheldigt, hvis lærerne har svært ved at finde tid til at tale sammen før prøven,” siger Peter Hobel.

Læs kapitel 4

For lidt tid udfordrer kvaliteten af den tværfaglige eksamen

Læs næste artikel

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    De store skriftlige opgaver giver mange benspænd for lærerne

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    Mie bruger ofte dobbelt så meget tid på SRP, som der er sat af

  • Fokus
    Anna-Roskilde-HTX-03-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    For lidt tid udfordrer kvaliteten af den tværfaglige eksamen

  • Fokus
    GL forlanger ændringer_ ”Nu må ministeriet tage ansvar”
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    GL forlanger ændringer: ”Nu må ministeriet tage ansvar”

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    Flere eksamener og øget travlhed presser lærerne

Indhold Eksamen

Den seneste gymnasiereform har ændret eksamensperioden. På stx, hhx og htx skal eleverne til mindst 10 eksamener, hvor de før kunne nøjes med 9. Samtidig er der koblet en mundtlig eksamen på de store skriftlige projekter, SRP, SOP og EOP. Hvad har det af konsekvenser for lærernes arbejdsvilkår og for kvaliteten af eksamen? Det zoomer vi ind på i en række artikler.

  • Kapitel 1

    Flere eksamener og øget travlhed presser lærerne

  • Kapitel 2

    De store skriftlige opgaver giver mange benspænd for lærerne

  • Kapitel 3

    Mie bruger ofte dobbelt så meget tid på SRP, som der er sat af

  • Kapitel 4

    Ekspert: Elevernes retssikkerhed kan være i fare

  • Kapitel 5

    For lidt tid udfordrer kvaliteten af den tværfaglige eksamen

  • Kapitel 6

    GL forlanger ændringer: ”Nu må ministeriet tage ansvar”

  • Kapitel 7

    SRP som vintereksamen - ministeriet overvejer ny idé

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater