Annonce
Skip to content
Artikel
For lidt tid udfordrer kvaliteten af den tværfaglige eksamen
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Anna-Roskilde-HTX-03-aspect-ratio-348-234
18. december 2023

For lidt tid udfordrer kvaliteten af den tværfaglige eksamen

ArbejdsmiljøUddannelsespolitik Eksamen SOP
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Jacob Nielsen
Link er kopieret

Fokus: Eksamen

Den seneste gymnasiereform har ændret eksamensperioden. På stx, hhx og htx skal eleverne til mindst 10 eksamener, hvor de før kunne nøjes med 9. Samtidig er der koblet en mundtlig eksamen på de store skriftlige projekter, SRP, SOP og EOP. Hvad har det af konsekvenser for lærernes arbejdsvilkår og for kvaliteten af eksamen? Det zoomer vi ind på i en række artikler.

Anna Katsina Friis elsker arbejdet med SOP, men hun savner, at der er bedre tid til det. Og hun synes, at rammerne for den mundtlige ­eksamen er for dårlige. Det risikerer at gå ud over eleverne, mener hun.

 

Det er altid lidt spændende, når eleverne har modtaget deres opgaveformuleringer til studieområdeprojektet (SOP). Dansk- og samfundsfagslærer Anna Katsina Friis har endnu ikke talt med sine elever, som hun netop har skrevet opgaveformuleringer til, men hun håber, at de vil danne grundlag for gode SOP’er til eksamen i januar.

Anna Katsina Friis har netop afsluttet dagens første under­visningsmodul på HTX Roskilde. Hun balancerer med en kop te ned mod et lille mødelokale, hvor hun sætter sig for at fortælle om sine oplevelser med og sit syn på SOP.

“Jeg elsker SOP. Jeg kan godt lide at arbejde tværfagligt og komme lidt dybere ind i nye emner. Jeg er også glad for, at SOP har en mundtlig prøve, som giver eleverne mulighed for at reflektere over, hvad de har lært i projektet,” fortæller Anna Katsina Friis.

Før opgaveformuleringerne er afleveret, ligger der et større arbejde på skolen med blandt andet workshops med idégenerering, øvelser i, hvordan man skriver en problemformulering og individuel vejledning mellem lærer og elev. Arbejdet med SOP på HTX Roskilde begyndte i september og ender med den mundtlige eksamen i januar.

“Der er mange dygtige elever med en positiv læringsindstilling, men det er ikke alle, der skriver lige godt, og de har jo ikke valgt htx på grund af dansk,” siger Anna Katsina Friis.

Mangler konkrete idéer
Med andre ord så oplever hun også elever, der har svært ved at lave en god problemformulering, og som ikke kommer med konkrete idéer til, hvad de vil skrive om, når hun har vejledning med dem. Der er også elever, der skifter idé eller fokus på emner fra den ene vejledning til den næste.

“I sidste ende skal vi som lærere skrive en god opgaveformulering. Eleven skal arbejde med både empiri og teori, og hvis eleven ikke selv kommer med noget godt empirisk materiale, så kan den tid, du som lærer har til vejledning og forberedelse af en opgave, meget hurtigt gå,” siger Anna ­Katsina Friis.

På HTX Roskilde er der afsat forventningstal på, hvor lang tid der er til opgaverne. De lyder på fire timer til vejledning, forberedelse og udarbejdelse af opgaveformulering for hver SOP.

Anna Katsina Friis mener, at vintereksamen i SOP er en udfordring. I videoen fortæller hun hvorfor.

For sent at gøre noget
Selvom Anna Katsina Friis er glad for arbejdet med SOP, mener hun, at rammerne for den mundtlige eksamen i projektet er problematiske.

Hun mener, det er et grundlæggende problem, at hun som censor ikke ser opgaveformuleringen, før eleven har skrevet opgaven.

“Til den mundtlige eksamen i andre fag får censor eksamensspørgsmålene at se inden eksamen og har mulighed for at stille spørgsmål eller gøre indsigelser. Som censor for SOP-eksamen har jeg set opgaveformuleringer, hvor eleven bliver bedt om noget, som efter min mening ikke helt giver mening fagligt, eller hvor jeg kan være i tvivl om, hvordan det skal forstås. Men der er det for sent for mig som censor at gøre noget,” siger Anna Katsina Friis.

Hun mener, at alle lærere gør sig umage for at lave de bedste opgaveformuleringer, men ifølge hende kan det alligevel gå galt, blandt andet fordi lærerne har for travlt, og/eller fordi de to vejledere ikke har formået at skabe en meningsfuld tværfaglig forbindelse mellem de to fag i opgaveformuleringen.

“I nogle tilfælde har jeg oplevet, at det kan være svært at vurdere elevers præstation, fordi opgaveformuleringen for mig er lidt uklart formuleret,” siger hun.

Der mangler tid til at sætte sig ind i nye ­emner, som en SOP ofte omhandler.
Anna Katsina Friis, lærer
HTX Roskilde

Forsamtale efter arbejde
Når eleven har skrevet SOP’en, og det er tid til den mundtlige eksamen, skal censor og eksaminator inden tage kontakt til hinanden.

“Forsamtalen er vigtig, så eksaminator og censor kan blive enige om fokus til den mundtlige eksamen. Men der er ikke meget tid, og det kan være ømtåleligt på det tidspunkt at stille spørgsmål til opgaveformuleringen. Jeg har kolleger, som er blevet uvenner med eksaminator under forsamtalen,” fortæller Anna Katsina Friis.

Hun beskriver også, at det ofte er et stort koordineringsarbejde mellem censor og eksaminator at finde tid til forsamtalerne. På htx er SOP en ­vinte­r­eksamen, og der er undervisning både før og efter.

“Ofte ender det med, at forsamtalerne må ligge efter arbejdstid, for at begge parter har tid til dem,” siger hun.

I det hele taget er tid eller mangel på tid en vigtig faktor, når Anna Katsina Friis skal sætte ord på rammerne for arbejdet med SOP og den mundt­lige prøve. På HTX Roskilde er der afsat halvanden time til læsning af projektet, forsamtale og selve eksaminationen. På nogle skoler er der afsat mindre tid, på andre mere tid.

Magasin6_Tema_ANNA_For_lidt_tid_01

Anna Katsina Friis synes ikke, det er lang tid til at udføre opgaven ordentligt.

“Der mangler tid til at sætte sig ind i nye emner, som en SOP ofte omhandler. Og det er klart, at det betyder ­noget for kvaliteten af bedømmelsen af opgaven.”

Både som censor og som eksaminator oplever hun, at den manglende tid til forberedelse af SOP er udbredt på skolerne, og ifølge hende svækker det selve formålet med SOP.

“Når der ikke er nok tid, går det ud over kvaliteten i bedømmelsen af det tværfaglige. Hvis du ikke har tid nok til at forberede dig, kan du som lærer blive usikker, og så er det nemmere at spørge til og forholde sig til sit eget fag, som du kan på rygraden,” siger Anna Katsina Friis.

Det ændrer dog ikke ved, at hun godt kan lide SOP.

“Jeg holder meget af SOP. Men jeg ville ønske, at der var bedre tid til at forberede arbejdet,” siger hun.

Læs kapitel 5

GL forlanger ændringer: ”Nu må ministeriet tage ansvar”

Læs næste artikel

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    De store skriftlige opgaver giver mange benspænd for lærerne

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    Mie bruger ofte dobbelt så meget tid på SRP, som der er sat af

  • Fokus
    GL forlanger ændringer_ ”Nu må ministeriet tage ansvar”
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    GL forlanger ændringer: ”Nu må ministeriet tage ansvar”

  • Fokus
    Ekspert_ Elevernes retssikkerhed kan være i fare_02
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Ekspert: Elevernes retssikkerhed kan være i fare

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    Flere eksamener og øget travlhed presser lærerne

Indhold Eksamen

Den seneste gymnasiereform har ændret eksamensperioden. På stx, hhx og htx skal eleverne til mindst 10 eksamener, hvor de før kunne nøjes med 9. Samtidig er der koblet en mundtlig eksamen på de store skriftlige projekter, SRP, SOP og EOP. Hvad har det af konsekvenser for lærernes arbejdsvilkår og for kvaliteten af eksamen? Det zoomer vi ind på i en række artikler.

  • Kapitel 1

    Flere eksamener og øget travlhed presser lærerne

  • Kapitel 2

    De store skriftlige opgaver giver mange benspænd for lærerne

  • Kapitel 3

    Mie bruger ofte dobbelt så meget tid på SRP, som der er sat af

  • Kapitel 4

    Ekspert: Elevernes retssikkerhed kan være i fare

  • Kapitel 5

    For lidt tid udfordrer kvaliteten af den tværfaglige eksamen

  • Kapitel 6

    GL forlanger ændringer: ”Nu må ministeriet tage ansvar”

  • Kapitel 7

    SRP som vintereksamen - ministeriet overvejer ny idé

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater