Annonce
Skip to content
Artikel
Mie bruger ofte dobbelt så meget tid på SRP, som der er sat af
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
18. december 2023

Mie bruger ofte dobbelt så meget tid på SRP, som der er sat af

ArbejdsmiljøUddannelsespolitik Eksamen SRP
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Jesper Voldgaard
Link er kopieret

Fokus: Eksamen

Den seneste gymnasiereform har ændret eksamensperioden. På stx, hhx og htx skal eleverne til mindst 10 eksamener, hvor de før kunne nøjes med 9. Samtidig er der koblet en mundtlig eksamen på de store skriftlige projekter, SRP, SOP og EOP. Hvad har det af konsekvenser for lærernes arbejdsvilkår og for kvaliteten af eksamen? Det zoomer vi ind på i en række artikler.

Mie Johannesen holder meget af arbejdet med SRP. Men der er for lidt tid til at læse opgaverne og ­forberede sig til eksamen, mener hun.

 

Selvom der er gået et halvt år, kan Mie Johannesen sagtens huske den dag i maj, hvor hun så oversigten for den forestående ­eksamensperiode. For første gang skulle hun ud som censor i studeretningsprojektet (SRP).

”Jeg fik det helt dårligt. Jeg kunne slet ikke se, hvornår jeg skulle nå at læse de 11 opgaver,” fortæller hun.

Opgaven som SRP-censor i fysik lå i starten af eksamensperioden, og derfor­ havde Mie Johannesen stadig ­undervisning i to af sine 1.g- og 2.g-klasser. I samme uge skulle hun også ud som censor i matematik C på hf.

Magasin6_Tema_fly

Hun gik til sin nærmeste leder og bad om hjælp.

”Jeg fik lov til at rykke nogle lektioner på mine fortsætterhold til i år. På den måde fik jeg tid og ro til at læse op­gaverne. Ellers ved jeg virkelig ikke, hvad jeg havde gjort,” fortæller Mie Johannesen, der underviser i matematik og fysik på Århus Statsgymnasium.

”Man kan ikke læse opgaverne sent om aftenen efter en almindelig arbejdsdag. Så går det ud over kvaliteten af ­bedømmelsen.”

Forsamtalerne med de 10 forskellige lærere, hun skulle have fat i, nåede hun dagen inden eksamen.

Mens rollen som SRP-censor var ny, har den 34-årige ­lærer flere års erfaring som SRP-vejleder, og hun holder meget af arbejdet med de store skriftlige opgaver.

”Det er en lærerig proces for eleverne at skrive en så stor opgave, og som lærer er det sjovt at sætte sig ind i nye ­emner. Jeg har haft elever, der for eksempel har skrevet om navigation, raketter og atombomber.”

At der er koblet en mundtlig eksamen på opgaven, synes hun, er en styrke.

”Der kan være afsnit i opgaven, hvor man er usikker på, om eleverne rent faktisk forstår det, de har skrevet. Det kan man få afklaret til eksamen.”

Reelt er der cirka en ­time til selve læsningen, men jeg ­bruger tit det dobbelte.
Mie Johannesen, lærer
Århus Statsgymnasium

Vil ikke gå på kompromis
Men Mie Johannesen synes også, at arbejdet med SRP har nogle udfordringer. En af de største er mangel på tid. Det har hun ikke kun oplevet som censor, men også som ek­saminator.

På Århus Statsgymnasium er der afsat to timer til læsning af projektet, forsamtale og selve eksamen. Men det er ofte ikke nok til at udføre arbejdet ­ordentligt, mener Mie ­Johannesen.

”Reelt er der cirka en time til selve læsningen, men jeg bruger tit det dobbelte,” siger hun.

Tiden slår slet ikke til, hvis opgaven handler om et ­emne, hun ikke er så godt inde i, og eleven er en svag formidler, forklarer hun.

”Jeg skal vurdere, om det, der står, er rigtigt, og det kræver, at jeg har en faglig indsigt. Undervejs i vejledningen har jeg selvfølgelig sat mig ind i emnet, men når jeg sidder med den færdige opgave, kan der fortsat være teori, jeg er nødt til at få styr på, og så kommer jeg langt ud over den tidsramme, der er afsat.”

”Men jeg vil ikke gå på kompromis. Som vejleder føler jeg et stort ansvar for at kunne være præcis om op­gavens niveau. Jeg skal vide, om der for eksempel er tale om forståelses- eller formuleringsfejl. Mine elever skal ­have en kvalificeret bedømmelse,” siger Mie Johannesen.

Magasin6_Tema_pil

Mie Johannesen kom under pres som SRP-censor. I videoen fortæller hun, hvordan skolen hjalp hende.

Magasin6_Tema_Ur_lille

Lærerne foreslår fordeling
Også vejledningsprocessen kan kræve mere tid, end der er sat af. På det aarhusianske gymnasium er der sat 6,25 timer af til vejledning, forberedelse og udarbejdelse af opgaveformuleringen per opgave.

”Er jeg ikke så godt inde i emnet, men står med en knalddygtig elev, behøver jeg måske ikke at vide alting. Men er eleven ikke så fagligt stærk, er situationen en helt anden,” fortæller Mie Johannesen.

Opgaven som SRP-vejleder er ligesom al undervisning og øvrige opgaver lagt ind i lærernes opgaveportefølje. I sidste skoleår var Mie Johannesen vejleder på fire opgaver. I år er hun sat til at få otte. Nogle gange er der lærere, der har 12 opgaver.

I faggrupperne snakker lærerne om, hvordan de helst vil fordele opgaverne imellem sig, og deres forslag kommer så videre til ledelsen, der træffer den endelige beslutning. Det fungerer godt, synes hun.

”Jeg tager for eksempel tit opgaver, hvor matematik og fysik er koblet med historie, oldtidskundskab eller filosofi. Det er jeg god til – og det gør jo, at det ikke bliver helt så tidskrævende.”

Hverken som eksaminator eller censor synes hun, at hun har mødt medbedømmere, som var for dårligt forberedt.

”Der er så meget faglig stolthed i os lærere, at vi løfter opgaven, selvom vi ikke nødvendigvis bliver honoreret for det hele.”

Magasin6_Tema_Mie_Ur

Vigtig samtale
Inden den mundtlige eksamen skal eksaminator og censor snakke sammen og blive enige om, hvad der skal spørges ind til under eksamen. Det kræver ofte en del planlægning at finde tid til samtalerne, men værdien af dem er stor, fortæller Mie Johannesen.

”Der er kort tid til eksamen – både når eleven er inde og til voteringen. Derfor er det godt at vide inden, hvor man har hinanden, og hvad man gerne vil spørge ind til.”

Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) foreslår, at man flytter samtalen til selve eksamensdagen for at slippe for planlægningsbøvlet, men det er Mie Johannesen umiddelbart imod.

”Jeg synes, det bliver for presset at skulle tage alle sam­talerne på én gang. Jeg kan godt lide at sprede samtalerne lidt ud. Tage tre-fire stykker og så holde en lille pause.”

Selvom eksamensplanen var presset i sidste skoleår, vil Mie Johannesen gerne ud som SRP-censor igen.

”Det var virkelig dejligt at møde eleverne og høre dem fortælle om noget, de brænder for. Der var flere, hvor jeg inden tvivlede lidt på, hvor godt de havde styr på det faglige, og så lavede de bare nogle virkelig flotte præsentationer og kom med gode forklaringer,” fortæller hun.

Læs kapitel 3

Ekspert: Elevernes retssikkerhed kan være i fare

Læs næste artikel

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    De store skriftlige opgaver giver mange benspænd for lærerne

  • Fokus
    Anna-Roskilde-HTX-03-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    For lidt tid udfordrer kvaliteten af den tværfaglige eksamen

  • Fokus
    GL forlanger ændringer_ ”Nu må ministeriet tage ansvar”
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    GL forlanger ændringer: ”Nu må ministeriet tage ansvar”

  • Fokus
    Ekspert_ Elevernes retssikkerhed kan være i fare_02
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Ekspert: Elevernes retssikkerhed kan være i fare

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    Flere eksamener og øget travlhed presser lærerne

Indhold Eksamen

Den seneste gymnasiereform har ændret eksamensperioden. På stx, hhx og htx skal eleverne til mindst 10 eksamener, hvor de før kunne nøjes med 9. Samtidig er der koblet en mundtlig eksamen på de store skriftlige projekter, SRP, SOP og EOP. Hvad har det af konsekvenser for lærernes arbejdsvilkår og for kvaliteten af eksamen? Det zoomer vi ind på i en række artikler.

  • Kapitel 1

    Flere eksamener og øget travlhed presser lærerne

  • Kapitel 2

    De store skriftlige opgaver giver mange benspænd for lærerne

  • Kapitel 3

    Mie bruger ofte dobbelt så meget tid på SRP, som der er sat af

  • Kapitel 4

    Ekspert: Elevernes retssikkerhed kan være i fare

  • Kapitel 5

    For lidt tid udfordrer kvaliteten af den tværfaglige eksamen

  • Kapitel 6

    GL forlanger ændringer: ”Nu må ministeriet tage ansvar”

  • Kapitel 7

    SRP som vintereksamen - ministeriet overvejer ny idé

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater