Biologilærere tog førsteprisen
undervisningsmiddelpris2

Biologilærere tog førsteprisen

Undervisningsmiddelprisen blev tirsdag uddelt i forbindelse med Læringsfestivalen i Bella Center. Førsteprisen gik til fire gymnasielærere, men der var også gymnasielærere blandt de to andenpriser.

Tekst_ Morten Jest

Danmarks Læringsfestival lagde tirsdag scene til overrækkelsen af årets Undervisningsmiddelpris. 3 materialer var nomineret ud af 49 indstillinger, og det blev biologi-materialet ”Biologi i udvikling”, der løb med førsteprisen. Det er en i-bog, udarbejdet af gymnasielærerne Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Paul Paludan-Müller og Frank Grønlund Jørgensen (fra henholdsvis Frederiksværk Gymnasium & HF, Espergærde Gymnasium og Tørring Gymnasium) og er målrettet biologi på C-niveau i gymnasierne, men kan også anvendes bredt i det tværfaglige gymnasium.

I-bogen, udgivet af forlaget Nucleus, indgår i en overskuelig portal, hvor undervisere og elever kan kommunikere, lægge materialer op, og eleverne kan tage noter. I begrundelsen for tildelingen af prisen indgår blandt andet en fokusering på faglige mål samtidig med, at materialet er nytænkende i valg af sprogbrug. I-bogen formår også at vise biologi som en videnskab i konstant udvikling. Undervisningsmidlet udnytter endvidere it-teknologiens muligheder for at styrke elevernes motivation og læring.

Formanden for prisudvalget, professor Christian Kock, introducerede prisoverrækkelsen med en slet skjult politisk besked.

“Grunden til, at danske læremidler er så fremragende er, at de bliver fremstillet af lærerne selv – i deres fritid. Det er ildsjæle, og de laver fremragende produkter. Og nu siger jeg noget, som ministeren nok ikke er enig i: Kvaliteten af undervisningen har intet med antallet af timer at gøre. Men det er helt afgørende, at undervisningen er fremragende og at der er gode læremidler,” sagde han.

Christine Antorini greb dog udfordringen i sin veloplagte tale og introduktion af de nominerede og svarede, at hvis der er fremragende undervisning, kan man vel ikke udelukke, at eleverne så lærer mere med flere timer.

Tid til produktion?
Det var naturligt nok nogle glade og stolte biologilærere, der modtog prisen.

“Det er et stort klap på skulderen og en anerkendelse af, at det nytter at lave det her arbejde. Og det er jo et arbejde, der fortsætter – vi skal også lave til B-niveau, ligesom materialerne hele tiden udvikles og opdateres,” fortæller Marianne Frøsig og Kirsten Hede samstemmende.

Andenpladserne gik til musikværket ”Det spiller” (til folkeskolen) og ”Ind i samfundet”. Sidstnævnte er bredt rettet mod ungdomsuddannelserne og 9. klasse, og Jens Harrits fra Odder Gymnasium er en af de to forfattere. Han var glad for prisen, selv om det “kun” blev til andenprisen, både på egne vegne og på vegne af forlaget, Columbus.

“Det er selvfølgelig en anerkendelse af det arbejde, vi har lavet og med til at give lyst til at arbejde videre med læremidler. Jeg vil da også tage prisen med hjem og vise til min rektor,” sagde han lidt kryptisk og uddybede – lidt på linje med Christian Kock:

“Lederne bør måske tage det med i overvejelserne. Det koster rigtig meget tid at producere gode lærebøger. Men det er med til at udvikle undervisningen.”

Undervisningsmiddelprisen er på 105.000 kr. fordelt på en prisvinder og to andenpladser. Priserne er sponsoreret af Undervisningsministeriet, Center for Undervisningsmidler og fagbladene folkeskolen, Uddannelsesbladet og medlemsmagasinet Frie skoler – samt såmænd Gymnasieskolen.