Artikel
Bevægelse i undervisningen forbedrer koncentration og samarbejde
No image

Bevægelse i undervisningen forbedrer koncentration og samarbejde

I 1.hf på Københavns åbne Gymnasium bliver undervisningen et par gange om ugen afbrudt af en halv times bevægelse. Den fysiske aktivitet har fokus på samarbejde og læring – og er noget helt andet end idræt, fortæller lærer og initiativtager Birthe Henriksen.

”Hvad mangler vi, drenge?” råber Sebastian Stroman tilbage til sit hold, mens han løber rundt mellem røde og gule kegler.

Sebastian og resten af hans klasse spiller bingo. Numrene på pladen skal findes under en masse opstillede kegler. Når et nummer er fundet, løber eleven hen og svarer på et spørgsmål, inden nummeret kan krydses af på pladen. Holdet, der først får hele pladen fuld, har vundet.

Egentlig har eleverne fra 1.p på Københavns åbne Gymnasium kemi lige nu. Men et par gange om ugen bliver undervisningen afbrudt af en halv times bevægelse, hvor eleverne skal ud af klasselokalet og røre sig. De kalder det Move and learn. I dag foregår det i skolens parkeringskælder, fordi det er for vådt udenfor.    

”Omdrejningspunktet for move and learn er altid fysisk aktivitet. Fokus kan være en kobling mellem bevægelse og læring i det enkelte fag, samarbejde eller udelukkende bevægelse. Pointen er, at elevernes læringsparathed bliver forbedret, og at det fungerer som et break i undervisningen,” siger Birthe Henriksen, der underviser i idræt og historie på Københavns åbne Gymnasium.

Hun står sammen med to andre idrætslærere for Move and learn. De tre 1.hf-klasser, der har Move and learn, har moduler på 100 minutter, der ofte ligger som dobbeltmoduler i de enkelte fag.

Fokus på samarbejde
”Løft kun én,” forsøger Birthe Henriksen sig. Flere af eleverne løfter mere end én kegle i hver runde i stedet for at løbe tilbage og give turen videre til den næste på holdet, når de ikke finder et af deres numre med det samme. Andre kigger ned igennem et hul i toppen af keglerne, så de ikke behøver at løfte dem, hvis nummeret er forkert. Men det gør ikke så meget. Det vigtigste er, at eleverne får rørt sig.  

De mindre faste regler er blandt andet med til at adskille Move and learn fra idræt. Selvom Move and learn-sektionerne handler om fysisk aktivitet, kan de på ingen måde sammenlignes med eller erstattes af idræt, mener Birthe Henriksen.

”Der er meget stor forskel på idræt og move and learn. I idræt forlanger vi mere af eleverne, der er mere fokus på konkurrence og tit meget faste regler. Move and learn er kortere forløb, mindre forpligtende og har mere fokus på samarbejde. Her er det meget sjældent, at eleverne oplever nederlag. I idræt er der typisk nogle, der er rigtig gode til eksempelvis fodbold eller basket, men når vi leger tik (fangeleg, red.) i Move and learn, er forskellene på eleverne ikke helt så synlige,” siger Birthe Henriksen, der var stor modstander, da det blev foreslået, at skolens hf-klasse med opstart i vinterhalvåret skulle have Move and learn slået sammen med idræt.

Giver overskud
Der kan vist ikke længere være nogen tvivl om, at fysisk aktivitet er godt for elevernes læringsparathed, mener Birthe Henriksen. Effekten kan dog være svær at måle, og derfor hæfter hun sig først og fremmest ved, at både lærere og elever er glade for initiativet.

”Generelt fungerer det godt. Især hvis man er lidt træt og har svært ved at koncentrere sig, så hjælper det at få brændt lidt energi af. Det giver noget overskud og gør det nemmere at arbejde bagefter,” siger Sebastian Stroman fra 1.p.

Han synes dog, at sektionerne først og fremmest indeholder ”move” og ikke så meget ”learn”. Til gengæld har de en positiv effekt på samarbejdet i klassen, mener han.

”Move and learn er godt til at bringe folk sammen i starten af året. Man skal arbejde i hold, og det gør, at man kommunikerer bedre med folk i klassen og måske bedre kan løse opgaver sammen, fordi man i forvejen har samarbejdet i Move and learn,” siger han.

Bevægelse er ingen mirakelkur
Selvom Birthe Henriksen er begejstret for bevægelse i undervisningen, mener hun, at det vil være en fejl at trække det ned over hovedet på alle lærere.

”Move and learn eller andre former for bevægelse i undervisningen er ikke nogen mirakelkur. Det er én mulighed blandt mange i en pædagogisk værktøjskasse. Det ville være helt forkert, hvis alle lærere pludselig skulle til at arbejde med det. Det skal være på frivillig basis. Man skal kunne se mulighederne i det,” siger hun.

På samme måde mener hun, at den enkelte lærer og skole må indføre bevægelse i undervisningen, hvor det kan lade sig gøre.

”Der er flere måder at arbejde med bevægelse på. Med Move and learn har vi fundet en løsning, der er organisatorisk mulig, nem og billig. En lærer tager tre klasser i træk i tre gange 30 minutter, dermed bruger vi kun et modul og kan bruge de samme redskaber. Det bedste for eleverne ville nok være, at de fik Move and learn midt i modulet hver gang, men det ville betyde, at jeg skulle frigøres fra flere timer,” siger Birthe Henriksen.

Eksempler på Move and learn-aktiviteter

•  Fælleslege som to mand frem for en enke, katten efter musen, tyren i det røde hav.  
•  Orienteringsløb på skolen med fagspørgsmål.
•  Walk and talk – eleverne går og taler to og to om forventninger til klassen.
•  Lege som tik, partibold og varm kartoffel.
•  Samarbejdsøvelser – eleverne skal lave opstillinger, hvor for eksempel kun to hænder, tre fødder og to numser må røre jorden.

Fakta om Move and learn

1.hf-klasserne har en halv times Move and learn et par gange om ugen. Det indgår som en del af den almindelige undervisning, men foregår uden for klasselokalet. Sektionen styres af en idrætslærer i samarbejde med faglæreren. Eleverne klæder ikke om til Move and learn.
Københavns åbne Gymnasium har blandt andet hentet inspiration til Move and learn fra Naperville Central High School i Chicago, der har bevægelse på skemaet hver dag for alle elever.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater