”Det skal være sjovt”
No image

”Det skal være sjovt”

Janni Ohrt er vild med sine fag og tror på, at hendes egen passion smitter eleverne, så de får lyst til at lære.

Tekst_ gs_redaktor

Janni Ohrt bad en dag sine elever på Rødkilde Gymnasium i Vejle om at rejse sig op. De skulle lege, at de var molekyler, og snart bevægede de sig ind og ud imellem hinanden, skubbede til hinanden og holdt også hinanden i hånden, hvilket især fik de hormonpumpede drenge og piger til at grine.

Selv morede Janni Ohrt sig også, for det er et vigtigt element i fysiklærerens undervisning.

”Jeg synes, det er sjovt at grine sammen med eleverne. Det giver mig arbejdsglæde, og så kan man banke noget rugbrødsarbejde af, når de er vågnet op,” siger hun.

Janni Ohrt er vild med sine fag
– fysik og samfundsfag – og tror på, at det har en betydning for eleverne.

”Når man som lærer synes, det er fedt, det, man laver, får man også nemmere eleverne med på vognen,” siger hun.

”De skal selv finde frem til, hvad de synes er sjovt. Men hvis jeg i løbet af deres gymnasietid kan gøre dem interesseret i at finde det, der er deres passion, vil jeg være glad – for jeg tror på, at passionen for ét fag spreder sig til andre fag,” siger Janni Ohrt.

Derfor forsøger hun altid at have overskud til at finde de arbejdsmetoder, som skaber sjove læringssituationer i undervisningen – som at afholde konkurrencer, lege med flødeboller i vakuumkammer, så de puster sig op og eksploderer, eller fylde en mikrobølgeovn med ting, der ellers ikke bør udsættes for mikrobølgestråling.

”Jeg kan leve længe på de timer, hvor jeg forlader klasselokalet træt, fordi jeg har fået tændt eleverne, så alle hele tiden vil spørge mig om noget.”

”Det er en samfundstendens, at vi skal skynde os igennem en uddannelse og opnå de bedste karakterer, så derfor er der ikke noget underligt i, at eleverne også får det fokus, men hvis vi kan fange dem i processen undervejs, er jeg sikker på, at vi kan fastholde deres interesse for at lære i længere tid,” mener Janni Ohrt.

”Vi skal huske, at gymnasiet er studieforberedende til en videregående uddannelse, og man kommer altså ikke igennem et studium på universitetet uden passion.”

Om Janni Ohrt

31 år.
Cand.scient. i fysik og samfundsfag.
Underviser i fysik og samfundsfag på Rødkilde Gymnasium i Vejle.