Begrænset empiri
No image

Begrænset empiri

Jeg følger med undren debatten om historiefagets eksamensform på stx, hvor situationen er den, at vi efter gymnasiereformen i 2005 fik to mulige eksamensformer: Eksamen med 3 timers forberedelse ud fra et eksamenssæt på 8-12 sider, uden internetadgang, eller eksamen med 24 timers hjemmeforberedelse ud fra et eksamenssæt på 10-15 sider og krav om inddragelse af stof, eleven selv har fundet.

I den nye læreplan er eksamensformen blevet 24 timer uden krav om inddragelse af yderligere materiale.

Det undrer mig, at eksamensformerne ikke er blevet videnskabeligt evalueret, så Historielærerforeningens bestyrelse, og vel også Ministeriet for Børn og Undervisning, må trække på, at “I Historielærerforeningens bestyrelse har vi imidlertid den modsatte erfaring fra eksamenslokalet ….” Det er mildt sagt en meget begrænset empiri.

Lad os få en videnskabelig evaluering af eksamensformerne – også før nye udviklingsarbejder eventuelt igangsættes.

Anne Melillo
Odense Katedralskole