Annonce
Skip to content
Artikel
Aleksander får en glædesrus af at rykke holdninger
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
30. oktober 2022

Aleksander får en glædesrus af at rykke holdninger

Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Jacob Nielsen
Link er kopieret

Fokus: Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.

”Det er et fantastisk privilegium at arbejde med eleverne. I gymnasiet rammer vi dem på det tidspunkt i livet, hvor de er på vej til at blive voksne. Der er noget helt specielt over den alder, hvor de mere og mere får deres egne meninger. Når min undervisning lykkes, får jeg skubbet til deres holdninger og forudfattede meninger. Det giver mig en umiddelbar glædesrus, når jeg får dem til at se på tingene fra et andet perspektiv. Især i historie sker der tit noget, fordi jeg følger dem i tre år. Det er fedt at se, hvor kritiske og reflekterede mange af dem bliver.

Hele dannelsesprojektet er noget af det, der tiltaler mig allermest ved jobbet. Når de ikke bare køber alt, hvad jeg siger, men begynder at tvivleog stille kvalificerede spørgsmål, så bidrager de også til min tankeproces, og så synes jeg virkelig, at jeg er lykkedes som lærer. For nylig gav jeg mine historieelever noget materiale fra Nationalmuseet om Congo og afkolonisering. Næste dag var deres tilbagemelding, at det var unuanceret og manglede nogle perspektiver. Det fik vi en rigtig god diskussion ud af. Det var fedt, at de havde læst og forstået det og inden for fagets rammer kunne argumentere for deres holdninger.”

Om Aleksander Haug

Alder_ 31 år
Skole_ Nørre Gymnasium
Fag_ Historie og oldtidskundskab

Græske verber og kage
“Jeg holder også meget af at lave ekstra aktiviteter med eleverne. Vi har en masse klubber, som eleverne kan mødes i efter skole. De er skabt af elever, men typisk står der en lærer på sidelinjen og hjælper til. Vi har blandt andet en historieklub med omkring 20 elever. De mødes cirka en gang om måneden til filmaftener, museumsbesøg og byvandringer. Det er megafedt at kunne hjælpe sådan en gruppe elever, der er særligt interesseret i historie, med at få nogle ekstra oplevelser og skabe et meningsfuldt fællesskab på tværs af klasser og årgange.

Der er noget helt specielt over den alder, hvor de mere og mere får ­deres egne meninger.
Aleksander Haug, lærer
Nørre Gymnasium

I de sidste tre år har jeg også kørt en læsekreds for elever, der gerne vil lære oldgræsk. Et år var der 18 elever, i år har 10 meldt sig. Vi mødes en gang om måneden og bøjer græske verber, mens vi spiser kage. Det giver mig en enorm arbejdsglæde, at jeg får lov til at dele min begejstring for sprog med dem i et bedømmelsesfrit rum.”

Umulig opgave
“Det hårde ved lærerjobbet er relationsarbejdet. Det er vigtigt for mig at have et godt forhold til eleverne, og at de har et godt forhold til hinanden. Det bruger jeg ret meget tid på. Jeg kan lettere motivere dem, når de føler en relation til mig. Derfor må de godt lære mig lidt at kende, og jeg vil gerne lære dem at kende. Men det er hårdt, når man har mange elever. Jeg har ofte syv klasser, og så er det omkring 200 elever, jeg skal lære at kende – det er en umulig opgave. Jeg leder efter en balance, hvor jeg føler, at jeg gør tilstrækkeligt og samtidig passer på mig selv, så jeg ikke brænder ud.”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Undervisning

    Lone får energi af gnisten i elevernes øjne

  • Fokus
    Undervisning

    “Jeg ved selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre”

  • Fokus
    Undervisning

    “Jeg bliver glad, når det går godt for eleverne”

Indhold Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

Eleverne. Den faglige fordybelse. Samarbejdet med kollegerne. Almendannelsen. Det at gøre en forskel.

 

9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.

  • Kapitel 1

    “Jeg er tæt på eleverne – det kan jeg godt lide”

  • Kapitel 2

    “Jeg bliver glad, når det går godt for eleverne”

  • Kapitel 3

    “Gymnasiet er et levende videnscenter”

  • Kapitel 4

    “Jeg kan godt lide at få et hold til at fungere”

  • Kapitel 5

    For John er det vigtigt at skabe aha-oplevelser

  • Kapitel 6

    Lone får energi af gnisten i elevernes øjne

  • Kapitel 7

    “Jeg ved selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre”

  • Kapitel 8

    “Jeg har verdens bedste job”

  • Kapitel 9

    Aleksander får en glædesrus af at rykke holdninger

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater