Annonce
Skip to content
Artikel
Lone får energi af gnisten i elevernes øjne
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
30. oktober 2022

Lone får energi af gnisten i elevernes øjne

Undervisning Arbejdsglæde
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Jacob Nielsen
Link er kopieret

Fokus: Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.

Lone Chortsen elsker at udfordre sine elever med spændende forsøg, og hun vil gøre alt for at hjælpe dem fagligt. Deres personlige problemer overlader hun derimod helst til andre.

 

Masser af spændende forsøg og projekter, der gør eleverne nysgerrige på biologiens og kemiens verden. Det er kernen i Lone Chortsens timer.

”Det er det faglige, vi er der for,” siger Lone Chortsen, der underviser i kemi og biologi på Ingrid Jespersens Gymnasieskole på Østerbro i København.

Hun finder på nye forsøg hvert år.

”Jeg synes, det er sjovt at lave projekter med eleverne og se dem blive begejstrede. Jeg er jo også selv begejstret. Det er dér, motivationen ligger for mig.”

Hun har været gymnasielærer i mere end 25 år og har holdt af jobbet igennem alle årene. Hun sætter stor pris på friheden til at lave præcis de forsøg, projekter og temaforløb, hun vil, så længe hun holder sig inden for læreplanerne.

I kemi C har hun flere gange startet med et forløb om mord. Her lærer eleverne om forgiftninger, og hvordan massemordere gennem tiderne har taget livet af folk. De stifter blandt andet bekendtskab med John Haigh, en massemorder fra 1940’ernes England, som opløste ligene i tønder med svovlsyre.

”Jeg køber noget kyllingekød, og så efterprøver vi, om det rent faktisk kan lade sig gøre, og om svovlsyre er bedre end andre syrer til den opgave. Det plejer at være noget, der får eleverne til at vågne op,” siger Lone Chortsen og griner.

Om Lone Chortsen

Alder_ 59 år
Skole_ Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag_ Kemi og biologi

Humor og smalltalk
Det er i det faglige rum, at Lone Chortsen befinder sig bedst, og det er her, hun opbygger den gode relation til sine elever. Hun kan godt lide at bruge humor og går gerne rundt og smalltalker med eleverne, når de laver forsøg. Men hun er ikke den type lærer, der lægger op til, at de skal komme med deres personlige problemer. Det ligger uden for det, hun ser som sin opgave. ‘

”Jeg sætter umådelig meget pris på eleverne, men det er deres faglige udfordringer, der interesserer mig.”

Hun vil rigtig gerne hjælpe eleverne til at forstå fagene. Hun forsøger at møde dem på det niveau, hvor de er. Men hun forventer, at de gør en indsats, og ambitionen vil altid være at nå et så højt fagligt niveau som muligt.

”Det betyder alt for mig at have motiverede elever.”

Hun begyndte på Ingrid Jespersens Gymnasieskole i 2019. Inden da var hun ni år på Albertslund Gymnasium, hvor hun underviste på både stx og hf.

Det er sjovt at lave forsøg med eleverne og se dem blive begejstrede. Jeg er jo også selv begejstret.
Lone Chortsen, lærer
Ingrid Jespersens Gymnasieskole

Skolens mange gymnasiefremmede elever endte med at være en af grundene til, at hun stoppede.

”Det bliver trættende for mig i længden, når jeg skal have for meget fokus på det pædagogiske. Jeg troede engang, at jeg skulle gøre en forskel for de gymnasiefremmede elever. Men de bliver bare tungere og tungere. Jeg skal kunne se en gnist i elevernes øjne. Det er det, der giver mig energi.”

Tidligere har hun også undervist på htx. Her var der også en del gymnasiefremmede elever.

”Men de havde en enorm stor interesse for naturvidenskab, og det opvejede stort set det hele. Sådan var det ikke med hf-eleverne. Ingen af dem syntes, at naturvidenskab var det fedeste.”

Kobling til virkeligheden
Lone Chortsen kan godt lide kombinationen af gennemgang af teori på tavlen og forsøg, som eleverne selv skal sætte op. Når de ikke har en færdig opskrift at gå efter, bliver de tvunget til at tænke selvstændigt og kommer meget mere på banen.

Hun lader tit klasser deltage i projekter, som universiteter eller virksomheder står bag. Når der er en kobling til virkeligheden og et klart formål med forsøget, øger det elevernes motivation, siger hun.

Hun har ofte meldt sig, når Københavns Universitet har udviklet nye undervisningsforsøg til brug i gymnasiet og efterlyst lærere til at afprøve dem.

”Det har virkelig været sjovt. I det seneste forsøg skulle eleverne lave et lægemiddel mod forstoppelse,” fortæller Lone Chortsen.

I biologi B har hun mange gange været med i et projekt om invasive arter, som Miljøstyrelsen og Københavns Universitet har kørt. Her har eleverne taget vandprøver i Furesøen og i lystbådehavnen ved Nordhavn og sendt ind til universitetet.

”Så har universitetet oprenset prøverne og fundet dna-spor, og eleverne har været derinde og lave flere analyser. På den måde har vi fundet frem til, hvilke invasive arter af fisk der har været der.”

I år skal hendes elever i kemi A lave øl helt fra bunden. Her skal de bruge enzymer fra Novo Nordisk.

”Mange gymnasier laver øl, men de køber typisk et færdigt kit. Vi skal lave det hele selv. Jeg har prøvet det nogle gange før, men det er meget lang tid siden, og det plejer ikke at komme til at smage særlig godt. I år skal det lykkes,” siger Lone Chortsen.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Undervisning

    Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

  • Fokus
    GS_05_2023_tema_Kasper_banner-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    “Gymnasiet er et levende videnscenter”

  • Fokus
    Undervisning

    “Jeg ved selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre”

Indhold Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

Eleverne. Den faglige fordybelse. Samarbejdet med kollegerne. Almendannelsen. Det at gøre en forskel.

 

9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.

  • Kapitel 1

    “Jeg er tæt på eleverne – det kan jeg godt lide”

  • Kapitel 2

    “Jeg bliver glad, når det går godt for eleverne”

  • Kapitel 3

    “Gymnasiet er et levende videnscenter”

  • Kapitel 4

    “Jeg kan godt lide at få et hold til at fungere”

  • Kapitel 5

    For John er det vigtigt at skabe aha-oplevelser

  • Kapitel 6

    Lone får energi af gnisten i elevernes øjne

  • Kapitel 7

    “Jeg ved selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre”

  • Kapitel 8

    “Jeg har verdens bedste job”

  • Kapitel 9

    Aleksander får en glædesrus af at rykke holdninger

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater