Annonce
Skip to content
Artikel
“Jeg ved selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre”
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
30. oktober 2022

“Jeg ved selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre”

Undervisning Arbejdsglæde
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Illustration_ Creative Zoo
Link er kopieret

Fokus: Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.

”Selvfølgelig vil jeg gerne lære eleverne en masse drama-tekniske ting, men min mission er i lige så høj grad at udvikle dem som mennesker. Det er vildt fedt, når det lykkes, og det synes jeg heldigvis, at det tit gør. Det er en fed aldersgruppe at arbejde med. Der sker så meget i de tre år. De bliver voksne og finder deres identitet.

Jeg har kun været gymnasielærer i tre år. Jeg er årsvikar og underviser kun i drama. I år har jeg tre 3.g-klasser, og så får jeg en 1.g-klasse, når grundforløbet er slut.

I de seneste 14 år har jeg arbejdet som skuespiller. Jeg har primært arbejdet med impro-teater, men har også været med i mindre forestillinger og lavet reklamefilm. Derudover har jeg startet min egen aftenskole op, hvor jeg underviser i improvisation.

Mange 1.g-elever siger til mig, at de har valgt drama, fordi de gerne vil udvikle sig personligt. En del siger, at de har præstationsangst og er bange for at stille sig op og sige noget i klassen. Så arbejder vi med det, og når året er gået, har de udviklet sig. Alle får et eller andet med, og nogle får rigtig meget ud af det.”

Øvelser skaber fællesskab
”Via arbejdet med det kunstneriske får de nogle kompetencer, som gør en forskel for dem. De får selvtillid, er mere åbne og tør sige mere i timerne. Det gør mig stolt og giver mig en enorm arbejdsglæde.

Om Martin Winther-Zarp

Alder_ 32 år
Skole_ Roskilde Katedralskole
Fag_ Drama

Jeg siger altid, at jeg ikke underviser i teater, men i kommunikation. Dramafaget kan gøre en bedre til at stille sig op og tale foran en stor gruppe og til at tale med mennesker i det hele taget. Jeg arbejder også meget med det nonverbale og det kropslige.

Vi laver mange øvelser i drama, der handler om at skabe tillid, fællesskab og en god gruppedynamik. Eleverne lærer at bruge hinanden på en positiv måde og se hinanden som en værdi. Det er øvelser i teambuilding, alle fag kunne have glæde af. I mit speciale på universitetet skrev jeg netop om, hvordan man kan bruge didaktikken fra dramafaget i andre fag. I de her år taler vi meget om unges mistrivsel. Jeg tror på, at et stærkt fokus på fællesskabet er en af vejene til at få unge til at trives bedre.

Jeg kan rigtig godt lide at give eleverne indflydelse på undervisningen. Selvfølgelig er der forløb, jeg har planlagt, og ting, som vi skal, men når jeg møder dem første gang, spørger jeg altid, hvad de godt kunne tænke sig at lære.”

De får selvtillid, er mere åbne og tør ­sige­ mere i timerne. Det gør mig stolt.
Martin Winther-Zarp, lærer
Roskilde Katedralskole

Okay at være sårbar
”Jeg vil gerne være en mentor for eleverne. Jeg vil gerne skabe en relation til dem, hvor det er okay at være sårbar. Jeg fortæller dem derfor også om de perioder i mit eget liv, der har været svære. Jeg vil være en, de kan tale med om alt, og som kan hjælpe dem med at træffe nogle valg i livet.

Sådan en lærer havde jeg selv i gymnasiet. Det var min lærer i samfundsfag og historie. Han var virkelig god til at se os, og man kunne tale med ham om meget andet end skole og karakterer. Også om det, der var svært i livet. Jeg havde selv nogle private problemer på et tidspunkt og har kæmpet med usikkerhed, så jeg ved fra mig selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre. Jeg havde følelsen af, at han virkelig lyttede. Ikke fordi han skulle, men fordi han gerne ville. Han har helt klart inspireret mig til at blive den type lærer, jeg er. Det menneskelige, han tog med ind i måden at være lærer på, tænker jeg meget over. Jeg snakker også stadig med ham en gang imellem.”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Undervisning

    Lone får energi af gnisten i elevernes øjne

  • Fokus
    GS_05_2023_tema_Mette_banner-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    “Jeg har verdens bedste job”

  • Fokus
    GS_05_2023_tema_John_banner-1-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    For John er det vigtigt at skabe aha-oplevelser

Indhold Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

Eleverne. Den faglige fordybelse. Samarbejdet med kollegerne. Almendannelsen. Det at gøre en forskel.

 

9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.

  • Kapitel 1

    “Jeg er tæt på eleverne – det kan jeg godt lide”

  • Kapitel 2

    “Jeg bliver glad, når det går godt for eleverne”

  • Kapitel 3

    “Gymnasiet er et levende videnscenter”

  • Kapitel 4

    “Jeg kan godt lide at få et hold til at fungere”

  • Kapitel 5

    For John er det vigtigt at skabe aha-oplevelser

  • Kapitel 6

    Lone får energi af gnisten i elevernes øjne

  • Kapitel 7

    “Jeg ved selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre”

  • Kapitel 8

    “Jeg har verdens bedste job”

  • Kapitel 9

    Aleksander får en glædesrus af at rykke holdninger

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater