Annonce
Skip to content
Artikel
“Gymnasiet er et levende videnscenter”
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
GS_05_2023_tema_Kasper_banner-aspect-ratio-348-234
30. oktober 2022

“Gymnasiet er et levende videnscenter”

Undervisning Arbejdsglæde
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Illustration_ Creative Zoo
Link er kopieret

Fokus: Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.

”Grundlæggende er jeg meget glad for at være gymnasielærer. Det er dejligt at komme ind på gymnasiet om morgenen. Jeg oplever det som at træde ind på et levende videnscenter med unge mennesker og mange dygtige og rare kolleger. Det gælder også, når jeg kommer ud på andre gymnasier som censor. Mange gymnasier er tiltrækkende, inspirerende og fulde af liv. Både som menneske og fagperson synes jeg, det er spændende og inspirerende at snakke med mine kolleger og arbejde sammen med dem. Der er en entusiasme og et ønske om at gøre det godt sammen. Et gymnasium er som et lille ekspertcentrum med kolleger, som har en stor viden om mange forskellige ting og samtidig en bred horisont i deres syn på verden.”

Inspireret af kolleger
”Forfatteren Svend Åge Madsen sagde, at de bedste humanister også interesserer sig for naturvidenskab, og sådan har jeg det også. Jeg kan godt lide, at jeg har kolleger, som jeg kan tale naturvidenskab med og stille spørgsmål til om emner, som jeg ikke selv har den faglige indsigt i.

Om Kasper Christoffer Larsen

Alder_ 47 år
Skole_ Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag_ Spansk og dansk

Før jeg blev gymnasielærer, var jeg selvstændig tekstforfatter og oversætter og havde blandt andre EA Games som kunde, men siden 2011 har jeg været gymnasielærer. Jeg holder meget af den måde, vi som gymnasielærere arbejder sammen om at nå fælles mål. Her er ikke den samme interne konkurrence, som jeg har oplevet i det private erhvervsliv, og som ikke altid er så produktiv. Jeg lader mig inspirere af mine kolleger. På et tidspunkt talte jeg med en fysiklærer, som havde lavet et brætspil om energi. Det blev jeg inspireret af. Sammen med elever har jeg udviklet et brætspil om Frida Kahlo til spanskundervisningen. Brætspil er en god måde at opbygge et større ordforråd og komme i gang med et naturligt sprog på.”

Jeg holder meget af den måde, vi som gymnasie­lærere arbejder ­sammen om at nå fælles mål.
Kasper Christoffer Larsen, lærer
Alssundgymnasiet Sønderborg

Det er virkeligheden
”Jeg undrer mig over udtrykket ‘ude i virkeligheden’ som en modsætning til gymnasiet. Jeg synes i høj grad, at gymnasiet er virkeligheden. Det, vi beskæftiger os med, er lige så relevant og virkeligt som livet uden for gymnasiet.

Jeg oplever desværre, at der er sket en effektivisering af gymnasiet. Der er ikke så meget tid til at udvikle undervisningen. Vi har mange forskellige hold, men vi kan ikke bare gentage det samme undervisningsforløb.

Jeg synes, at fagligheden bliver skubbet for meget i baggrunden i gymnasielærerarbejdet i dag. I stedet er der et ensidigt fokus på pædagogik og didaktik – for eksempel hvis man ser på, hvilke kurser der tilbydes gymnasielærere. Som spansk- og dansklærer ville jeg gerne fordybe mig mere i Den Spanske Borgerkrig og Søren Kierkegaard. Det er vigtigt, at vi som gymnasielærere kan vise eleverne, at vi er begejstrede for vores fag, og at vi har tid og plads til at videreformidle den begejstring.”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Undervisning

    “Jeg ved selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre”

  • Fokus
    GS_05_2023_tema_Mette_banner-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    “Jeg har verdens bedste job”

  • Fokus

    Aleksander får en glædesrus af at rykke holdninger

Indhold Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

Eleverne. Den faglige fordybelse. Samarbejdet med kollegerne. Almendannelsen. Det at gøre en forskel.

 

9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.

  • Kapitel 1

    “Jeg er tæt på eleverne – det kan jeg godt lide”

  • Kapitel 2

    “Jeg bliver glad, når det går godt for eleverne”

  • Kapitel 3

    “Gymnasiet er et levende videnscenter”

  • Kapitel 4

    “Jeg kan godt lide at få et hold til at fungere”

  • Kapitel 5

    For John er det vigtigt at skabe aha-oplevelser

  • Kapitel 6

    Lone får energi af gnisten i elevernes øjne

  • Kapitel 7

    “Jeg ved selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre”

  • Kapitel 8

    “Jeg har verdens bedste job”

  • Kapitel 9

    Aleksander får en glædesrus af at rykke holdninger

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater