Tekst_
Johan Rasmussen
Illustration_
Creative Zoo
9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.
”Grundlæggende er jeg meget glad for at være gymnasielærer. Det er dejligt at komme ind på gymnasiet om morgenen. Jeg oplever det som at træde ind på et levende videnscenter med unge mennesker og mange dygtige og rare kolleger. Det gælder også, når jeg kommer ud på andre gymnasier som censor. Mange gymnasier er tiltrækkende, inspirerende og fulde af liv. Både som menneske og fagperson synes jeg, det er spændende og inspirerende at snakke med mine kolleger og arbejde sammen med dem. Der er en entusiasme og et ønske om at gøre det godt sammen. Et gymnasium er som et lille ekspertcentrum med kolleger, som har en stor viden om mange forskellige ting og samtidig en bred horisont i deres syn på verden.”
Inspireret af kolleger
”Forfatteren Svend Åge Madsen sagde, at de bedste humanister også interesserer sig for naturvidenskab, og sådan har jeg det også. Jeg kan godt lide, at jeg har kolleger, som jeg kan tale naturvidenskab med og stille spørgsmål til om emner, som jeg ikke selv har den faglige indsigt i.
Alder_ 47 år
Skole_ Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag_ Spansk og dansk
Før jeg blev gymnasielærer, var jeg selvstændig tekstforfatter og oversætter og havde blandt andre EA Games som kunde, men siden 2011 har jeg været gymnasielærer. Jeg holder meget af den måde, vi som gymnasielærere arbejder sammen om at nå fælles mål. Her er ikke den samme interne konkurrence, som jeg har oplevet i det private erhvervsliv, og som ikke altid er så produktiv. Jeg lader mig inspirere af mine kolleger. På et tidspunkt talte jeg med en fysiklærer, som havde lavet et brætspil om energi. Det blev jeg inspireret af. Sammen med elever har jeg udviklet et brætspil om Frida Kahlo til spanskundervisningen. Brætspil er en god måde at opbygge et større ordforråd og komme i gang med et naturligt sprog på.”
Jeg holder meget af den måde, vi som gymnasielærere arbejder sammen om at nå fælles mål.
Det er virkeligheden
”Jeg undrer mig over udtrykket ‘ude i virkeligheden’ som en modsætning til gymnasiet. Jeg synes i høj grad, at gymnasiet er virkeligheden. Det, vi beskæftiger os med, er lige så relevant og virkeligt som livet uden for gymnasiet.
Jeg oplever desværre, at der er sket en effektivisering af gymnasiet. Der er ikke så meget tid til at udvikle undervisningen. Vi har mange forskellige hold, men vi kan ikke bare gentage det samme undervisningsforløb.
Jeg synes, at fagligheden bliver skubbet for meget i baggrunden i gymnasielærerarbejdet i dag. I stedet er der et ensidigt fokus på pædagogik og didaktik – for eksempel hvis man ser på, hvilke kurser der tilbydes gymnasielærere. Som spansk- og dansklærer ville jeg gerne fordybe mig mere i Den Spanske Borgerkrig og Søren Kierkegaard. Det er vigtigt, at vi som gymnasielærere kan vise eleverne, at vi er begejstrede for vores fag, og at vi har tid og plads til at videreformidle den begejstring.”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode