Annonce
Skip to content
Artikel
“Jeg bliver glad, når det går godt for eleverne”
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
30. oktober 2022

“Jeg bliver glad, når det går godt for eleverne”

Undervisning Arbejdsglæde
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Illustration_ Creative Zoo
Link er kopieret

Fokus: Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.

”Jeg bliver nogle gange ringet op af tidligere elever, som vil fortælle, at det går godt. En er for eksempel blevet optaget på Politiskolen, en anden har taget en kandidat og har nu fået job på Grundfos. Når jeg ved, at de fagligt havde det svært, fordi de var ordblinde eller havde en diagnose, så bliver jeg utrolig glad for at høre, at det går dem godt, og at de også husker tilbage på os lærere. Jeg oplever, at vi gør en forskel og løser en meget vigtig samfundsopgave.

Jeg har en fortid fra det private erhvervsliv. På et tidspunkt tog jeg en beslutning om, at jeg ville arbejde med mennesker, og så blev jeg gymnasielærer. Mange elever har en masse uro i kroppen og i hovedet, når de kommer fra grundskolen. Stille og roligt finder de deres egne ben og finder ud af, at de er gode til noget. Det er en gave at følge den udvikling.

Jeg underviser nogle gange elever, der har det fagligt svært, og som er glade, bare de består engelsk B. Der er også elever, som er meget fagligt stærke. Især på htx er der elever, som er meget bevidste om, hvad de kan. Jeg kan godt lide at undervise begge typer af elever, og det er spændende, at der er den forskel.”

Jeg blev sygemeldt med stress i 2015. Det har lært mig at passe bedre på mig selv.
Karin Bentsen, lærer
Learnmark Horsens

Om Karin Bentsen

Alder_ 50 år
Skole_ Learnmark Horsens, htx og eux
Fag_ Engelsk, samfundsfag, kommunikation & it og international teknologi & kultur

Lærerig sygemelding
”Jeg blev sygemeldt med stress i 2015. Det har lært mig at passe bedre på mig selv. Jeg skal ikke derhen igen, hvor jeg var dengang. Jeg har lært at sige, at min undervisning er god nok. Jeg kan stå inde for det, jeg gør. Jeg har også en familie, og der er andet i livet end arbejde.

Det er ikke mit ansvar, hvis de økonomiske rammer ikke er optimale. Man kan ikke få en limousine, hvis man kun betaler for en Fiat. Men jeg kan se, at det er svært for mange af mine kolleger, fordi de har for travlt, og nogle mistrives. I de seneste 10 år er det blevet sværere at være gymnasielærer – blandt andet på grund af nedskæringer i forbindelse med omprioriteringsbidraget.

Men jeg vil ikke tale det at være gymnasielærer ned. Ord er med til at skabe vores virkelighed. De fleste dage er jeg en glad gymnasielærer.”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Undervisning

    Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

  • Fokus
    Undervisning

    “Jeg ved selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre”

  • Fokus
    GS_05_2023_tema_Kasper_banner-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    “Gymnasiet er et levende videnscenter”

Indhold Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

Eleverne. Den faglige fordybelse. Samarbejdet med kollegerne. Almendannelsen. Det at gøre en forskel.

 

9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.

  • Kapitel 1

    “Jeg er tæt på eleverne – det kan jeg godt lide”

  • Kapitel 2

    “Jeg bliver glad, når det går godt for eleverne”

  • Kapitel 3

    “Gymnasiet er et levende videnscenter”

  • Kapitel 4

    “Jeg kan godt lide at få et hold til at fungere”

  • Kapitel 5

    For John er det vigtigt at skabe aha-oplevelser

  • Kapitel 6

    Lone får energi af gnisten i elevernes øjne

  • Kapitel 7

    “Jeg ved selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre”

  • Kapitel 8

    “Jeg har verdens bedste job”

  • Kapitel 9

    Aleksander får en glædesrus af at rykke holdninger

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater