3 spørgsmål
No image

3 spørgsmål

til professor, centerleder Camilla Sløk, Center for skoleledelse, Copenhagen Business School.

Hvad skal man tænke på som ledelse, når man får mange nye unge lærere på kort tid??“Det kommer an på, hvad man vil med organisationen. Hvis den er, som den skal være, skal man sørge for, at de bliver en del af den. Ønsker man forandringer, men har mange gamle lærere, der er svære at flytte, kan man bruge de nye unge lærere strategisk til at rykke organisationen i den retning, man gerne vil.”??Hvad skal man som ledelse undgå at gøre??“Mange gymnasierektorer og andre uddannelsesledere er bange for at tale ned til deres medarbejdere. De tænker, at det er kloge og oplyste mennesker, og de vil gerne respektere deres faglige og professionelle autonomi. Så de lader være med tydeligt at melde ud, hvad det er for en politisk kontekst, gymnasierne befinder sig i nu, hvor der er selveje. Men det er totalt misforstået. Som ledelse er man nødt til at melde klart ud, hvordan man ser den tid, man er i, og hvad man forventer.”??Hvordan undgår man, at et generationsskifte splitter lærerværelset i to lejre??“Man skal gøre det tydeligt, at alle repræsenterer en værdi. Man skal få de gamle lærere til at forstå, at de har en faglig viden og erfaring, der skaber en sammenhæng mellem fortid, nutid og fremtid. Men også, at de kan lære noget af de unge, som jo blandt andet kommer med nye ideer til, hvordan man fagligt fanger elevernes interesse. “