24-timers-eksamen
No image

24-timers-eksamen

Tak til Peder Jacob Ellehave Kragh for modindlæg om 24-timers-eksamen i historie (9.2.2012). Vi noterer med glæde, at vi er enige på to centrale punkter: “Eksamen skal ikke … medvirke til social slagside”, og det er godt, at et serviceeftersyn “også kan omhandle afvikling af eksamen”.

Angående social skævhed i gymnasiet er den til fulde dokumenteret i en nys udkommet statistik fra UNI-C statistik og analyse: De gymnasiale eksamensresultater og -karakterer 2011. Hvis den bedst uddannede forælder kun har grundskole, ligger snittet på 5,7. Har man en forælder med ph.d., er snittet 8,5. Så man må erkende, at gymnasiet har et problem. Desværre siger statistikken ikke noget om, hvor meget af skævheden der skyldes eksamen; men det må da være en anfægtelse for os alle sammen, at vi nu har en eksamensform, der ikke engang tilstræber at stille eleverne lige i selve eksamenssituationen – det vil sige fra de trækker spørgsmålet, til de får deres karakter.

Det fremgår, at bestyrelsens glæde ved 24 timers forberedelse bygger på fornemmelser, fuldstændig som vores modvilje gør det. Ved eksamensbordet har I “flere gange” oplevet, at svage elever klarer sig bedre end forventet. Som censorer har vi flere gange i de forløbne år oplevet elever med 24 timers forberedelse, der efter eget udsagn ikke havde sovet hele natten og havde kastet op af ubehag, og som klarede sig rigtig dårligt. Vi har haft elever, der takkede, fordi de kun havde tre timer og slap for presset et helt døgn. Sådan oplever vi det tydeligvis meget forskelligt.

Når vi har taget så dramatisk et skridt som at indføre en eksamensform, der helt åbenlyst giver en fordel til studenter med akademisk baggrund, kunne vi så ikke mødes i ønsket om en grundig evaluering? Så vil vores diskussioner i fremtiden kunne bygge på mere end egne fornemmelser fra eksamenslokalet.

Og angående langsomme læsere: De får en time ekstra til forberedelse. Så er det problem løst. Vi skal vurdere eksaminandens kompetencer i forhold til læreplanens stykke 2.1. Vi er enige i, at karakteren til eksamen ikke skal være et indirekte mål for læsehastighed; men vi skal heller ikke give karakter for studentens akademiske netværk.

Så til sidst: Vil Historielærerforeningens bestyrelse medvirke til og presse på for den evaluering af eksamensformerne, som politikerne oprindeligt besluttede, men som af uransagelige årsager aldrig er gennemført?

Morten Sønderlund
Thorkil Jacobsen