Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Arbejdsmiljø
kaare_blinkenberg_10x15_2

Arbejdet stresser og skader gymnasielærernes privatliv

9. juni 2017
Skrevet af_
Kåre Blinkenberg
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Vi er ramt af stress, arbejdet stjæler tiden og energien fra privatlivet og alligevel er der ikke tid nok til arbejdsopgaverne, og vi må ofte arbejde over. Oven i købet anerkendes og påskønnes arbejdet ikke af lederen, og hvis vi går ned med stress, er der ikke automatisk et tilbud om behandling.  Dette er desværre virkeligheden for en hel del gymnasielærere.

Oplysningerne kommer fra NFA’s undersøgelse af arbejdsmiljø i Danmark, hvor de detaljerede tal nu kan læses i linket her: https://arbejdsmiljoidanmark.nfa.dk/.
Jeg har gennemgået tallene, og opsummeringen ovenfor er de punkter, hvor vi er placeret blandt de mest udsatte jobtyper i landet.

Der er også en del andre forhold, hvor vi ligger værre end gennemsnittet: Angstsymptomer, depressive symptomer, højt tempo, svære tidsfrister, rådighed uden for normal arbejdstid, lav kollegial anerkendelse, at skulle forholde sig til andres problemer (vel ikke dårligt i sig selv, men en risikofaktor), dårlig ledelseskvalitet generelt, uretfærdig behandling af medarbejdere, ikke at vågne udhvilet og at være træt efter arbejdsdagen. Det er alvorlige problemer, og det er derfor vigtigt at prioritere arbejdsmiljøet, og der er altså nok at være opmærksom på ude på skolerne.

Den gode nyhed er, at vi ligger nummer et, når det handler om, at arbejdet giver selvtillid og glæde, og når det gælder lav bekymring for forflyttelse til andet arbejde. Vi er også blandt de bedste i forhold til inddragelse i beslutninger om eget arbejdsmiljø, lav grad af arbejdsrelateret sygdom, at have et vigtigt arbejde og inspirerende og interessante opgaver og indflydelse på disse opgaver, og så er vi ikke i høj grad udsat for mobning, trusler og seksuel chikane. Jeg har i øvrigt slet ikke nævnt det fysiske arbejdsmiljø, hvor vi også naturligt ligger godt. Vi har altså på mange måder et rigtigt godt arbejde, og vi er engagerede medarbejdere, der behandler hinanden pænt, men det ændrer ikke på, at ovenstående problemer skal løses – det kan bl.a. ske med indfrielse af GL’s arbejdstidskrav ved OK18, men det bør allerede nu være en prioriteret indsats for arbejdsmiljøarbejdet på de enkelte skoler.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 76DD6B8A-F9CC-4D87-AE0F-E89DE03A1D75_1_201_a
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    Kan bestyrelserne prioritere eleverne på hhx, htx og eux?

  • Kåre Blinkenberg sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Arbejdsmiljø: Gå fra mål til handling i næste skoleår

  • Peter Hottenroth
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Hvorfor skal vi være begejstrede for GL?

  • Thomas Horne Brok
    Arbejdsmiljø

    Flere lærere betyder højere kvalitet

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater