Artikel
Regeringen fejrede reformen – eleverne demonstrerede 

Regeringen fejrede reformen – eleverne demonstrerede 

Htx-elever var mødt talstærkt op for at vise deres utilfredshed med regeringens reformudspil.

Tekst_ Malene Romme-Mølby
Foto_ Malene Romme-Mølby

Der var sat alle sejl til, da regeringen havde inviteret til uddannelsespolitisk topmøde i dag.

Foran Odense Congress Center blev de 90 særligt udvalgte gæster mødt af tre glade ministre: Statsminister Mette Frederiksen (S), børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) og uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M).

Men 100 meter derfra var stemningen ikke lige så festlig. Her havde htx-elever taget plads med slagord og bannere som “Bevar htx” og “Htx – broen til ingeniør”.

3.g’erne Christian Kirk, Ida Josefine Ries og Benjamin Markmann Kempel havde taget turen fra Tradium i Randers for at vise deres utilfredshed med regeringens reformudspil.

”Det er en stor misforståelse, hvis man tror, at man bare kan flytte htx til stx. På htx har vi jo en anden form for læring og en mere praktisk tilgang til det teoretiske,” sagde Benjamin Markmann Kempel.

Tirsdag offentliggjorde regeringen som bekendt sit reformudspil, der blandt andet foreslår, at htx helt eller delvist integreres i stx eller lignende som en løsningsmodel på udfordringerne med det faldende elevgrundlag.

Læs: Her er regeringens nye plan for gymnasiet

”Htx har en særlig kobling mellem teorien og virkeligheden, som ikke findes på stx,” påpegede Christian Kirk.

”Alle vores fag er orienteret til den naturfaglige og tekniske verden – selv dansk og historie. Det har man jo ikke på stx,” sagde Ida Josefine Ries.

Desuden mangler stx htx’s særlige miljø med laboratorier og værksteder, forklarede de tre klassekammerater.

”Ofte tager vi udgangspunkt i noget, vi har bygget i værkstedet, eller et forsøg fra laboratoriet. Det er en god læringsmetode, hvor teorien bygges ovenpå de praktiske øvelser,” sagde Ida Josefine Ries.

Begejstrede partiformænd
Tilbage til topmødet blev htx knap nok nævnt. Kim Larsens De smukke unge mennesker var indledende fællessang, hvorefter regeringens tre partiledere alle udtrykte deres glæde og begejstring over udspillet.

Statsminister Mette Frederiksen er ”megaglad for udspillet”, blandt andet ”fordi det skal gøre op med uddannelsessnobberi”, ”nedbryde barrieren mellem ånd og hånd,” og ”regeringen har forsøgt at sætte sig i de unges sted”.

”Der vil altid være nogle, der synes, at det skal gøres på en anden måde, men hvis ikke vi gør noget, så kommer vi til at lukke mange ungdomsuddannelser i fremtiden. Og så bliver uddannelsesbilledet endnu mere skævt,” sagde hun.

”Vi tør foreslå noget stort og tage konsekvenserne af det. Vi tager blandt andet højde for, at mange unge mennesker ikke er afklarede med, hvad de vil, når de er 15-16 år. Der skal være tid til at finde ud af det, og der skal være udfordringer til alle. Og ingen skal møde lukkede døre i uddannelsessystemet,” sagde Lars Løkke Rasmussen.

”I det nuværende uddannelsessystem er der for mange, der bliver efterladt på perronen. Det er det største svigt overfor de unge mennesker,” sagde Troels Lund Poulsen (V).

De trækker nitten, hvis ikke vi er i stand til at diskutere andet end, om det ene adgangskrav skal være 5 eller 6.
Mattias Tesfaye, børne- og undervisningsminister

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye tog udgangspunkt i de mange snakke, han har haft med unge mennesker i den seneste tid. Han brugte de unges fortællinger til at dokumentere, hvordan uddannelsessystemet ikke passer til alle unge alle steder i landet. Han fortalte om unge på erhvervsuddannelser, der savner et ungemiljø. Om unge, der gerne vil tage en erhvervsuddannelse, men vælger stx, fordi erhvervsskolerne ligger for langt væk. Om de mange unge, der falder fra erhvervsuddannelserne. Om unge, der først får studenterhue og senere et svendebrev.

”Det, vi har lagt frem, kan diskuteres i alle ender og kanter, og det er 100 procent sikkert, at vi ikke har ramt den lige i røven. Der er helt sikkert noget, der skal ændres. Men vi kan ikke stå og se på, at der er unge, for eksempel i Hundested, som består folkeskolens afgangsprøve, men er nødt til at tage bussen klokken seks om morgenen, fordi de skal helt til Hillerød for at kunne tage en uddannelse, fordi de ikke har høje nok karakterer til at komme på det lokale gymnasium,” sagde han.

”Det vigtigste i reformen er, at alle unge skal have krav på et ungdomsliv, hvor de bor. Derfra kan vi diskutere alle detaljer. Men vi kan ikke have status quo. Jeg er med på, at der selvfølgelig er en legitim diskussion om de unge, der har et karaktergennemsnit, der ligger mellem 5-6. Det er fair nok, men hvad med dem, der har et snit mellem 2-5? Der er trods alt mange flere af dem. Og de trækker nitten, hvis ikke vi er i stand til at diskutere andet end, om det ene adgangskrav skal være 5 eller 6,” sagde han.

De mange gæster blev også sat til at drøfte den nye ungdomsuddannelse i grupper. Her var journalister forment adgang, men en del af pointerne blev delt i plenum, inden de blev indsamlet til ministeren. 
Se nogle af pointerne i faktaboksen i bunden af artiklen.

Da politikere, ministre, embedsmænd og fagforenings- og organisationsfolk fortsatte til festmiddagen, var htx-eleverne fra Tradium og andre tekniske gymnasier for længst taget hjem.

Men de havde heller ikke rigtigt været på programmet i kongressalen.

Feedback til ministeren

Pointer fra gruppedrøftelser:

  • ”Mange forskellige bekymringer omkring karakterkrav bl.a.: Vil det være med til at fastholde gymnasiets prestige?”
  • ”Det er ikke nok at bringe uddannelserne under samme tag – de skal understøttes med rette pædagogik, lærerkompetencer og rammer.”
  • ”De mange forkortelser for uddannelserne er forvirrende for både vejledning og forældre.”
  • ”Når uddannelsessystemet reformeres, bør vejledningssystemet også reformeres.”
  • ”Behov for et nyt sprog, der modvirker uddannelsessnobberi. Fx er det almene gymnasium meget attraktivt, for hvem vil ikke gerne være alment dannet?”
  • ”Ny uddannelser kræver reel praktisk undervisning og erfaring. Vær opmærksom på, at det ikke bare bliver en pseudo praktisk undervisning.”
  • ”Folkeskolen slår ikke til – vigtigt at få folkeskolen med ved en reform.”
  • ”Fokuser på praksisfaglighed – den er vigtig.”
  • ”Vær opmærksom på kønnet uddannelsesvalg og kønnede uddannelser. Måske kan den nye uddannelse gøre op med det. Spændende med nye linjer.”
  • ”Behov for bedre vejledning, der åbner for hele horisonten af uddannelser.”
  • ”Opfordrer til, at der kan være forskellige lokale løsninger – stor forskel på København og Vestjylland.”
  • ”Campusser bør kunne foldes ud på mange forskellige måder.”
  • ”Faktum: Jo højere karaktergennemsnit, jo mere prestige.”
  • ”Hvad hvis de unge ombestemmer sig/falder fra på epx? Hvilken uddannelse er sweeperen/ samler dem op?”
Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater