Tekst_
Tina Rasmussen
Illustration_
Creative Zoo
9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.
”At åbne tyskfaget for mine elever er noget af det, jeg holder allermest af. Jeg er selv født og opvokset i Flensborg. Det er enormt tilfredsstillende, når de forstår, hvad de kan bruge faget til uden for skolen. Så føler jeg, at jeg lykkes med mit arbejde.
Det kræver, at jeg giver dem nogle ahaoplevelser. En del af eleverne kommer med fordomme om tyskfaget fra folkeskolen. Desuden er det ret almindeligt, at elever på hhx har svært ved at se meningen i at have tysk. Det er for det meste de økonomiske fag, de interesserer sig for.
Jeg gør meget ud af, at manglende sprogkundskaber og kulturel indsigt kan betyde tabte ordrer for danske virksomheder. Det er en myte, at vi kan klare os med engelsk. Det er en måde at vise eleverne på, at tyskfaget har en berettigelse, der ikke kun har med skole og uddannelse at gøre. Mange af dem fortsætter med at læse på CBS, så det er et argument, de forstår. Når jeg siger, at faget er vigtigt, skal jeg kunne begrunde det.”
Det er enormt tilfredsstillende, når de forstår, hvad de skal bruge faget til.
Alder_ 34 år
Skole_ Niels Brock HHX
Fag_ Tysk og historie
Serier, musik og fodbold
”For mig er tysk kultur også et centralt element i faget. Vi ser tit en tysk film eller et afsnit af en tysk serie i undervisningen. Nogle gange får en del lyst til at se videre derhjemme. Forleden kom en elev og sagde: ”Nu har jeg set det næste afsnit, det var ikke så ringe, som jeg havde troet”. Jeg kommer også med anbefalinger til dem. Kulturen kan være en måde at lære om landets historie på. En serie som Babylon Berlin på dr.dk giver for eksempel et virkelig godt indblik i de vilde 1920’ere og 1930’ere. Jeg fortæller også gerne om, hvad jeg selv hører af tysk musik, eller hvilken tysk fodboldkamp jeg har set i weekenden. Jeg vil gerne åbne verden og vise, at kultur ikke kun er noget, der kommer fra USA.
Lige nu er den største udfordring for mig som lærer, at mange elever har svært ved at fordybe sig og koncentrere sig. De bliver forstyrret af alt det, der foregår på deres skærme. I år kører vi et forsøg på skolen, hvor de skal aflevere deres mobil i et skab, når undervisningen starter. Computerne skal være klappet sammen, indtil de får besked om andet, og en firewall blokerer for en række sociale medier, Netflix og anden underholdning. Jeg synes, det er en rigtig god ide.”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode