Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøUddannelsespolitik Corona
Kåre Blinkenberg- sorthvid_0

VUC i sidste række?

15. april 2020
Skrevet af_
Kåre Blinkenberg

I disse dage genåbner de gymnasiale institutioner gradvist. Samtidigt er det besluttet at afholde visse eksamener. I begge beslutninger er VUC’s hfe-kursister udeladt. De skal ikke møde ind igen efter påske, og de skal ikke til eksamen. I første omgang var de helt udeladt af kommunikationen fra ministeriet, der slet ikke omtalte denne gruppe. Et stadigt aktuelt eksempel er, at man i dag tirsdag 15/4 stadig ikke kunne læse om eksamensprojektet på hfe på ministeriets krise-hjemmeside, på trods af at der stod, at hfe nu skulle have årskarakterer i stedet for eksamen – man kan jo ikke give årskarakter for et eksamensprojekt.

Uklarhed om rammerne er et dårligt arbejdsmiljø, og signaler om, at man kommer sidst i rækken, er skidt for både kursisterne og lærerne. GL har ellers det seneste år haft en rigtig god dialog med Folketingets politikere om VUC’s store betydning for samfundet. Det har gentagne gange lydt, at VUC spiller en vigtig rolle. Men nu sender man så desværre igen det uheldige signal, at hfe-kursisterne er mindre vigtige for samfundet end fx hf2 eller stx, der nu er særligt udvalgte til at møde frem igen.

Jeg er generelt ikke overbevist om fornuften i den omfattende og hastige gradvise genåbning for alle elever på bestemte uddannelsestyper. Men når det nu er besluttet, så kunne man netop argumentere for, at det om nogle var nogle hfe-kursister, der havde brug for at få mere struktur på hverdagen med daglige mødetider. Struktur kan være afgørende for de af vore kursister, der er svagest. Det gælder ikke alle på VUC (der også har mange særdeles stærke elever), men formentlig en større del end andre gymnasiale elevgrupper. Og mere struktur på hverdagen er da et af de eneste gode argumenter for at genåbne gradvist for nogle elever.

VUC er vigtigt. Det håber jeg, at politikerne snart er klar til igen at signalere – og at der nu også sættes handling bag ordene. Man kan begynde med at finde en god løsning på eksamensprojektet.

(Indlægget er skrevet på egne vegne som VUC-lærer og ikke som repræsentant for GL)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Peter Hall og Anders Frikke, debat
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Et digitalt gymnasium?

  • fullsizeoutput_5d
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    GL – fagforening eller elevorganisation?

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Der er for lang tid til den 21. maj!

  • AndersFrikkesh
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Vi må ikke glemme gymnasielærernes trivsel!

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Undervisning

    Onlinemødets værdi

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater