Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøUddannelsespolitik Corona
Kåre Blinkenberg- sorthvid_0

VUC i sidste række?

15. april 2020
Skrevet af_
Kåre Blinkenberg

I disse dage genåbner de gymnasiale institutioner gradvist. Samtidigt er det besluttet at afholde visse eksamener. I begge beslutninger er VUC’s hfe-kursister udeladt. De skal ikke møde ind igen efter påske, og de skal ikke til eksamen. I første omgang var de helt udeladt af kommunikationen fra ministeriet, der slet ikke omtalte denne gruppe. Et stadigt aktuelt eksempel er, at man i dag tirsdag 15/4 stadig ikke kunne læse om eksamensprojektet på hfe på ministeriets krise-hjemmeside, på trods af at der stod, at hfe nu skulle have årskarakterer i stedet for eksamen – man kan jo ikke give årskarakter for et eksamensprojekt.

Uklarhed om rammerne er et dårligt arbejdsmiljø, og signaler om, at man kommer sidst i rækken, er skidt for både kursisterne og lærerne. GL har ellers det seneste år haft en rigtig god dialog med Folketingets politikere om VUC’s store betydning for samfundet. Det har gentagne gange lydt, at VUC spiller en vigtig rolle. Men nu sender man så desværre igen det uheldige signal, at hfe-kursisterne er mindre vigtige for samfundet end fx hf2 eller stx, der nu er særligt udvalgte til at møde frem igen.

Jeg er generelt ikke overbevist om fornuften i den omfattende og hastige gradvise genåbning for alle elever på bestemte uddannelsestyper. Men når det nu er besluttet, så kunne man netop argumentere for, at det om nogle var nogle hfe-kursister, der havde brug for at få mere struktur på hverdagen med daglige mødetider. Struktur kan være afgørende for de af vore kursister, der er svagest. Det gælder ikke alle på VUC (der også har mange særdeles stærke elever), men formentlig en større del end andre gymnasiale elevgrupper. Og mere struktur på hverdagen er da et af de eneste gode argumenter for at genåbne gradvist for nogle elever.

VUC er vigtigt. Det håber jeg, at politikerne snart er klar til igen at signalere – og at der nu også sættes handling bag ordene. Man kan begynde med at finde en god løsning på eksamensprojektet.

(Indlægget er skrevet på egne vegne som VUC-lærer og ikke som repræsentant for GL)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Peter Hall og Anders Frikke, debat
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Et digitalt gymnasium?

  • fullsizeoutput_5d
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    GL – fagforening eller elevorganisation?

  • EVA DEBAT1
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Debat: EVA: Den virtuelle undervisning skal ikke erstatte, men udvide den fysiske undervisning

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Der er for lang tid til den 21. maj!

  • AndersFrikkesh
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Vi må ikke glemme gymnasielærernes trivsel!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater