Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
marie_krarup

Vi skal tilbage til den gode, sorte skole

22. maj 2012
Skrevet af_
Marie Krarup
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Løgnen om den sorte skole har ødelagt utrolig meget

Løgnen om den sorte skole har ødelagt utrolig meget. I august 2010 skrev Sten Clod Poulsen en kronik i Politiken med overskriften ”Undskyld”. Han var forfatter til en bog om reformpædagogik i 70´erne, der fik så enorm succes, at den havde afgørende betydning for indretningen af skolevæsenet fra da af. Men i 2010 sagde han undskyld for den reformpædagogiske hærgen, der har gjort de danske skoler dårligere og eleverne dummere. Sten Clod skriver: ”Vi har smadret Den Sorte Skole og smidt barnet ud med badevandet og triumferet bagefter. Det er en katastrofe.” (Hvis ikke man har læst hans fremragende kronik er det på tide at gøre det nu.

Det reformpædagogiske opgør med skræmmebilledet i form af den sorte skole var en fejl, og det vi skal i gang med nu, er simpelthen at komme tilbage til kvaliteten i den skole, der eksisterede før reformpædagogikken. Den var ikke sort – men faglig og veldisciplineret. Så vi skal gøre hvad vi kan for at genoprette det faglige niveau og de ordnede rammer, der skal til, for at børnene kan lære.

Lad mig begynde med de ordnede rammer. Et af de mange tegn på, at der ikke er ordnede rammer i vores gymnasium i dag, er det alt for store fravær. Og det mest groteske er den officielle kampagne imod fraværet ”Det er bedst, når alle er her”, fra november 2011. Sang, sjov og ballade. Sms´er og søde tanker. Hold da op, hvor er det ynkeligt – og uden effekt. Det er en skole, der for længst har mistet respekten for sig selv, der agerer sådan. En skole, der tog sig selv alvorligt, og som vidste at den videregav eleverne livsnødvendige kundskaber ville jo give alvorlige sanktioner for alvorlige forseelser – såsom at udeblive for den livsnødvendige undervisning. Men en skole, der har mistet sin selvrespekt, prøver i stedet for at lokke eleverne med pjank og pjat. Det er dybt pinligt for Undervisningsministeren, at det er det bedste, hun kan finde på for at bekæmpe fraværet. Der burde naturligvis indføres en fraværsgrænse som betingelse for, at de enkelte skoler kan modtage taxameter-betaling.

For det kan lade sig gøre at bekæmpe fraværet ved konsekvenspædagogik ala den sorte skole. Det viser historien om Ørestadens Gymnasium, der i august 2011 indførte konsekvenspædagogik angående manglende afleveringer af skriftlige opgaver og fravær. I gennemsnit havde eleverne i 3.g ikke afleveret 25 % af deres opgaver, og der var et højt fravær. Skolen fastsatte en 8 % grænse for fravær. Hvis man rammer den, skal man til samtale, og fortsætter det, skal man op i alle fag. Kommer fraværet op på 25 % (heri indregnes også manglende afleveringer), smides man ud. Fraværet er halveret, og opgaver afleveres som aldrig før, og kun 8 elever er smidt ud. Elever, der nok i virkeligheden havde bedst af at finde noget andet at lave, siger en person på skolen.

Sådan handler en skole, der tager sin egen undervisning alvorligt. Det er tilbage til den sorte skole. Det virker. Og det hæver med garanti det faglige niveau.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater