Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Vi kunne næsten ikke få armene ned, men …

14. oktober 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasieskolernes Lærerforenings hovedbestyrelse er blevet enige om flere reformer af reformen. Det er mere end nødvendigt at:
· styrke det studieforberedende og det almendannende
· afskaffe grundforløbet, fordi det ikke opfylder intentionerne
· knytte AT/SO-eksamen til SRP-opgaven, således at eleverne prøves i deres store opgave og kan argumentere for deres valg af metoder.

Disse punkter har været Liste 2's pejlemærker i en årrække. Men – desværre står de i skærende kontrast til de mange forslag, der indgår i politikernes såkaldte ”serviceeftersyn”.

Vi frygter, at det ”lille” serviceeftersyn sker med en billig olie, der ikke får gymnasieskolen til at køre hverken bedre eller mere økonomisk. Ja, det synes, som om forslagene snarere imødekommer ønsker fra elevorganisationen Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og LO.

De tre centrale ændringer, som vi efter sigende skulle forvente, er:
· afkortelse af grundforløbet, formodentlig til tre måneder, hvor både AP og NV fastholdes
· afskaffelse af studieretninger med ABC
· indførelse af matematik B for alle undtagen for eleverne i de meget sproglige studieretninger.

Afkortelse af grundforløbet er et forsøg på et politisk kompromis, der set med vores øjne er håbløst – både fordi eleverne ikke kan kapere det hele på den halve tid, og fordi det vil give endnu flere gymnasielærere en helt umenneskelig og skæv arbejdsbelastning.

Overordnet kan man naturligvis hævde, at afskaffelsen af studieretninger og indførelsen af matematik B vil øge fagligheden. Det betyder imidlertid også, at klasserne i matematik vil blive endnu mere inhomogene, selvom eleverne naturligvis vil rette ind. Rækken af C-fag vil blive reduceret, men vil det fremme det, som politikerne også taler om: flere hold i de naturvidenskabelige fag eller flere fremmedsprog? Nej, tværtimod! Det vil først og fremmest give flere umotiverede matematikelever (for eksempel 10 procent flere på stx) og endnu flere samfundsfagselever på A-niveau.

Hertil kunne komme ændringer af elevtid og eksamen, men det er formentlig ensbetydende med besparelser. Dem er vi ikke tilhængere af.

Som det fremgår af ovenstående, er det eneste positive, at der ikke kommer et lynhurtigt ”serviceeftersyn” af hf. Dér kan vi håbe på en mere seriøs behandling!

Mikael Busch, Henrik Feld, Birthe Foged, Martin Fog-Nielsen, Jannah Guldbrandsen, Michael Hallundbæk, Sigrid Jørgensen, Sandie Langer, Martin Løfwall, Anders Mark Andersen
Liste 2

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater