Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
OverenskomstUddannelsespolitik GL's hovedbestyrelsesvalg
Jesper Breining Sanne Bjerre-Hyldgaard

Vi er på samme hold: Nej tak til A- og B-opdeling af gymnasielærere

9. oktober 2018
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Der er blevet etableret et A- og et B-hold i gymnasiesektoren med lærerne på de almene gymnasier som et A-hold, og erhvervsgymnasielærere som et B-hold.

Vi må som fagforening beslutte, om vi vil bekæmpe udviklingen eller tillade yderligere splittelse, der forventeligt vil resultere i et lønpres og en langsom udvanding af arbejdsforholdene for alle gymnasielærere. Det er hverken i stx-lærernes eller hhtx-lærernes interesse.

Vil vi stå side om side og forene kræfterne om at få udjævnet forskellene i rettigheder og løn- og arbejdsforhold? Eller skal forskellene vokse til skade for hele gymnasiesektoren? Vores svar er klart: Vi er alle på samme hold!

Erhvervsgymnasier med udfordringer
Det er et faktum, at erhvervsskolelærere underviser flere timer end stx-lærere og det endda flere steder til en lavere løn, fordi det lokale lønsystem ikke fungerer på erhvervsgymnasierne.

Men lokallønnen er kun en del af historien.

Forskellen mellem stx-gymnasielærere og hhx- og htx-lærerne kan hurtigt opsummeres til en lavere grad af ytringsfrihed, større undervisningstimetal, skæv løndannelse, ufordelagtige bestyrelsesregler og forskellige overenskomster.

I GL skal vi arbejde målrettet for, at bestyrelsesgrundlaget på erhvervsskolerne revideres, så erfarne gymnasieledere samt modtager- og aftagerinstitutioner repræsenteres i erhvervsskolernes bestyrelse.

Frygt stopper lønudvikling
Erhvervsgymnasielærere er ikke automatisk underlagt forvaltnings- og offentlighedsloven. Den manglende beskyttelse gør forståeligt nok, at hhtx-medarbejdere holder sig tilbage fra at udfordre ledelsen i for eksempel lønforhandlinger.

I statistikkerne tegner der sig også et tydeligt billede af, at gymnasielærerne ofte ligger i bunden på den enkelte erhvervsskole, hvad angår udmøntning af lokalløn, når man sammenligner med erhvervsskolernes øvrige medarbejdergrupper, herunder undervisere på de rene erhvervsuddannelser (EUD).

En konkret, unavngiven hhx-lærer ligger i bunden af lønstatistikken. Alligevel har han ni hold, og underviser nærmest uafbrudt inden for arbejdstiden. Ledelsen har meldt ud, at eventuel mertid hverken kan afspadseres eller udbetales.

Hvis dette problem skal løses, skal udmøntning af lokallønnen garanteres i overenskomsten. Vi foreslår derfor, at der laves en udmøntningsgaranti på lokallønnen.

GL-overenskomst til gavn for alle
Et lige så stort problem er, at hhtx-lærere ikke er omfattet af GL’s overenskomst, men af den generelle AC-overenskomst, der ikke er møntet på gymnasielærere.

Selvom AC-overenskomsten har en lidt højere pensionsrate, har den nogle store ulemper: Den yder ikke samme beskyttelse af ikke-fastansatte, og den giver ikke adgang til de attraktive fagtillæg i de naturvidenskabelige og kunstneriske fag.

GL’s politik skal være solidarisk over for alle gymnasielærere. Derfor skal alle gymnasielærere være under GL-overenskomsten. Ligeledes skal forvaltnings- og offentlighedsloven gælde alle gymnasier, så også hhtx-undervisere sikres ret til at ytre sig.

Gør fælles front
Der er en række ting, erhvervsgymnasielærerne selv kan gøre for at forbedre situationen: Den faglige organiseringsgrad på hhtx-lærerværelserne er alt for svag. Det hænger sammen med, at de faglige traditioner mangler, og at der ofte er tale om små afdelinger. Desuden er mange af vores kollegaer organiseret i fagforeninger som IDA og DJØF, der ikke har gymnasiet som deres primære fokusområde.

Hvis hhx- og htx-lærerne samlede sig i GL, ville vi stå meget stærkere. Men hvis det skal lykkes, skal der en speciel indsats til fra GLs side: Erhvervsgymnasierne skal være et indsatsområde.

Udvalgte medarbejdere i GL’s sekretariat skal i endnu højere grad i deres arbejdstid have mulighed for at dyrke den erhvervsgymnasiale organisationsstruktur og beskæftige sig med de særlige løn- og arbejdsvilkår, der gælder her – området skal med andre ord boostes organisatorisk i GL centralt.  

Vi foreslår desuden, at GL igangsætter initiativer, der kan bygge bro mellem de forskellige gymnasieuddannelser og være med til at løse op for fordommene om erhvervsgymnasierne som en slags andenrangs gymnasieuddannelse.

I selve GL’s struktur fastholdes splittelsen mellem gymnasieformer desværre. Den går igen i siddepladsfordelingen til repræsentantskabsmøderne, og den forstærkes af netværksstrukturen, hvor hhx- og htx-TR’ere sidder i separate netværk.

Et første skridt kunne være at ændre netværksstrukturen, sådan at tillidsrepræsentanter fra vores forskellige uddannelsesretninger får et mere formaliseret samarbejde – også i de lokale netværk. Vi underviser trods alt i den samme overordnede bekendtgørelse, og vi er uddannede på samme måde. Derfor er vi nødt til at gå sammen for at beskytte vores allesammens faglighed.

Hvis vores fælles kerne – den fagprofessionelle og akademisk lønnede gymnasielærer – skal bevares, er vi nødt til at sætte et skarpt fokus på hhx- og htx-lærernes arbejdsforhold i den næste valgperiode. Så længe vi fejer splittelsen ind under gulvtæppet, vil vi stå svagt ved forhandlingsbordet til næste overenskomstforhandling, og de ulige vilkår vil undergrave vores sammenhold.

Sanne Bjerre-Hyldgaard, htx-lærer og Jesper Breining, Teknisk Gymnasium Silkeborg – College360, Liste 3

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Selvportræt_Lars B Nielsen sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik

    Lærerens rolle i det moderne gymnasium

  • Linda Bjerring Lindegaard (2)
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Hvor ser det almene medlem gerne GL bevæge sig hen?

  • Jakob Markvad sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning

    Nyansattes udfordringer i gymnasieskolen. Kvalitet i undervisningen kræver samarbejde

  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater