Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Verden set gennem en pung – socialdemokraternes nye uddannelsespolitik

2. juni 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Socialdemokratiske politikere (gælder i nogen grad alle partier) rekrutteres i dag primært blandt samfundsvidenskabelige kandidater fra universiteterne – cand. scient. pol. o. lign. – uddannelser der retter sig mod en karriere som embedsmand. Ofte er de ikke færdige med deres kandidatuddannelse, inden de starter en karriere som folketingspolitiker.

Sophie Hæstorp Andersen er et eksempel på tendensen. Efter ti år som MF har hun siden efteråret været formand for Region Hovedstaden. I den egenskab skrev hun en kronik i Berlingske, der på én gang udstiller problemerne i ungdomsuddannelserne og socialdemokraternes identitetskrise.
Hun gentager sine pointer i ”Gymnasieelever skal leve af innovation” i
Gymnasieskolen nr. 3, 2013.

Hæstorp vil ændre formålet med stx, gymnasieuddannelsen. Det har hidtil været at uddanne unge alment, dvs. give dem indsigt i et bredt spekter af humanistiske og naturvidenskabelige fag, og gøre dem parate til videreuddannelse. Man har forudsat, at mennesket er et åndsvæsen, der ikke lever af brød alene.

Men står det til Sophie Hæstorp Andersen, skal gymnasiet ikke længere være alment dannende, men karriereforberedende, og menneskesynet skal derfor ændres til ”du er, hvad du producerer”. Det vigtigste aspekt i fremtidens gymnasium skal være at fremstille produkter, helst nye, innovative produkter og serviceydelser.

På baggrund af nedslående konklusioner i rapporter fra Produktivitetskommissionen – produktiviteten i Danmark ligger lavere end i sammenlignelige lande – forstår jeg sådan et godt, at Hæstorp vil have eleverne i gymnasiet til at fremstille produkter til erhvervslivet i stedet for at blive alment dannede og sætte dem i stand til at gennemføre en lang videregående uddannelse.

Hendes ønske om, at gymnasieleverne skal udvikle innovative produkter gennem tværfaglige projekter med eleverne på erhvervsskolerne, skal naturligvis ses i lyset af den lave søgning til og det store frafald på erhvervsuddannelserne.

Men konsekvensen for Hæstorps tanker er at nedlægge stx-uddannelsen og omskabe det til et teknisk gymnasium, selv om vi allerede har et sådant, nemlig htx.

Jeg vender fingeren nedad til Hæstorps innovationsgymnasium, men vil bevare stx som en uddannelse, hvor kritisk akademisk analyse er omdrejningspunktet.

Nej, elever i det almene gymnasium skal ikke beskæftige sig med produktion af vare- og serviceydelser. Det overlader jeg trygt til det private erhvervsliv.

Jørgen Grimstrup
Viborg Katedralskole

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater