Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage

udvikling før ny tjenestetid

29. april 2013
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Læserbrev til GymnasieskolenLærerne og rektorerne har to fælles dagsordener. Den ene er selvfølgelig arbejdstiden. Den anden er gymnasiets videre udvikling. I sidste nr. af Gymnasieskolen udtalte to rektorer sig om en kommende tjenestetidsaftale. Jens Boe Nielsen mente, at nu skulle rektorerne udnytte tjenestetidsaftalen til større fleksibilitet uden at konkretisere hvordan. Den anden rektor Torben Jakobsen mente, at man skulle fortsætte med den nuværende arbejdstidsaftale. Begge udsagn virker lidt ukloge, fordi de ikke tager højde for den anden dagsorden, nemlig behovet for en udvikling af den daglige undervisning i gymnasiet. Aftalen mellem gymnasieskolernes rektorforening og GL peger på behovet for udvikling af den daglige undervisning på samme måde som Ministeriets forsøgs- og udviklingsplan for de gymnasiale uddannelser. I både aftalen og Ministeriets udspil er der en række fællestræk, som omfatter ændrede undervisningsformer, mere vægt på den enkelte elevs læring osv. Når disse ændringer sker på skolen, så vil den nuværende tjenestetidsaftale skulle ændres. Samtidig ville det være forkert at starte med en ny tjenestetidsaftale, før man kender de ændringer skolerne vil gennemføre. Derfor bør man først gennemdrøfte pædagogik og fagdidaktik og derefter nå frem til en ny tjenestetidsaftale.Lærerne og rektorerne har ikke været er så opmærksomme på denne udviklingsmulighed pga. overenskomstresultatet og usikkerheden om fremtiden. Der er således der grund til slå koldt vand i blodet og først give sig tid til at iværksætte tjenestetidsændringer til 2014 på samme måde som det sker i folkeskolen.Men der er ved at komme en slæde i vejen. Tilsyneladende er der lagt op til, at lærerne selv skal betale for lønforhøjelsen ved mindre forberedelse og mere undervisning. Det vil betyde mindre tid til udvikling og afskedigelse af lærere. Det vil være et stort tilbageskridt. Men man skal medtænke at gymnasielærernes lønsum er faldende pga. afgang af ældre lærere og tilgang af yngre. Erik Prinds

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater