Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Jakob Markvad sorthvid

Udemokratisk benspænd for nye kandidater til HB-valget

24. oktober 2018
Skrevet af_
Jakob Markvard Knudsen

Et vigtigt element i demokratiet og valgkampen er ifølge mig, at kandidaterne får mulighed for at debattere og lytte til vælgerne. Derfor tilbød jeg tillidsmændene at komme rundt på skolerne i mit lokalområde. Målet var at fortælle lidt om mine politiske mål, men selvfølgelig også lytte til lærernes ønsker og frustrationer. Når jeg ser på Liste 1’s valgprogram, tyder det på, at de ønsker det samme. De skriver i hvert fald ”GL’s virke skal være stærkt funderet i medlemsdemokrati og -inddragelse, og Liste 1 vil fortsat prioritere medlemsmøder højt”( http://liste1.dk/om-liste-1/).
Forundret og skuffet blev jeg dog, da GL’s formand på en TR-konference skrev, at hovedbestyrelsen har besluttet, at man ikke må besøge skoler. En aktindsigt og dialog med andre hovedbestyrelsesmedlemmer kan dog ikke bekræfte formandens kritik af mit initiativ – men ubehageligt var det at starte sit måske kommende arbejde for vores fagforening med denne kritik og konflikt på et i øvrigt usikkert grundlag.
Et valg til en hovedbestyrelse skal i min optik da netop give mulighed for at GL’s medlemmer kan lære kandidaterne at kende udover en “standard” valgudtalelse på maksimum 1.800 tegn, hvor alle skriver, at de er imod besparelserne og andet end abstrakt reklame. Det svarer til, at man kun måtte stemme til folketingsvalget ud fra partiernes hjemmesider. Dette mener jeg personligt, er unuanceret og gør, at vælgerne får svært ved, at tage et ordentligt valg. Jeg tvivler også på, at dette ville give en lige så høj valgprocent, som vi har ved de nuværende folketingsvalg.
Formandens kritik af mit initiativ kunne tyde på, at hendes liste ikke ønsker debat, og det tyder på, at de siddende HB-medlemmer blot ønsker det lettest mulige genvalg. Hvilken chance har man som ny kandidat for, at lade vælgerne lære os at kende, når vi ikke må gå ud at møde dem? – Sådan som de siddende hovedbestyrelsesmedlemmer jo har rig lejlighed til gennem perioden. Ifølge Liste 1-formanden må jeg kun “tale”gennem min 1.800 tegns bulshit-salgstale, hvor jeg som alle andre kandidater bedyrer, at jeg vil af med besparelserne. Igennem Gymnasielærernes Chatroom som kun et lille segment læser, eller gennem Gymnasieskolen, som et endnu mindre segment læser. Truslen om tavshed for nye kandidater giver en kæmpe fordel til de personer, som allerede sidder i bestyrelsen, da de gennem arbejdet har en naturlig stor berøringsflade. Dette er ikke et demokrati.
Stemmeprocenterne ved de seneste valg (57 % i 2015 og 54 % i 2012) viser også tydeligt, at valget lider af demokratiske udfordringer, og derfor er det rigtig vigtigt, at der skabes debat samt viden om kandidaterne og listerne. Hovedbestyrelsen burde i stedet gå forrest og invitere til debatter, hvor man kan lære forskellen mellem de fire lister at kende. De burde gå forrest og arrangere lokale debatarrangementer, fyraftensmøder og andet, som kunne skabe debatten og derigennem måske interesse for valget.
Derfor mener jeg, at det er vigtigt at stemme på fornyelse og åbenhed. Derudover det vigtigt, at vi får skabt debat og viden om kandidaterne, så GL’s medlemmer kan tage et kvalificeret og oplyst valg, når de skal stemme.
Lad os komme ud på lærerværelserne, så lærerne kan lære os at kende, og det demokratiske underskud kan blive mindsket.

Jakob Markvard Knudsen, lektor i erhvervsøkonomi og samfundsfag på Frederiksborg Gymnasium og HF samt kandidat for LISTE 3.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater