Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Gymnasiereform 2016
lotte_rod

Ubegrænsede muligheder for tværfaglighed

24. juni 2016
Skrevet af_
Lotte Rod
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Vi skal ruste eleverne til en fremtid, vi ikke kender. Meningen med gymnasiet er at danne eleverne ikke kun gennem faglig bredde og dybde, men også gennem samspillet mellem fagene. Forskellige faglige kombinationer kan skabe en interessant og vigtig indsigt i samfundsmæssige udfordringer og muligheder. Derfor spiller tværfaglighed en vigtig rolle.

Med gymnasiereformen giver vi større frihed til tværfaglighed ved at erstatte bindingerne i AT med fem krav:

  1. Der skal indgå tværfaglige forløb løbende i gymnasietiden.
  2. Eleverne får selvstændig elevtid til at løse opgaver i de tværfaglige forløb.
  3. Som en del af forløbene skal der også undervises i basal videnskabsteori og faglig metode i mindst 20 timer.
  4. Der stilles i læreplanerne krav om, at eleverne skal behandle komplekse problemstillinger i såvel de enkelte fag som i samspillet mellem fagene og lære at foretage faglige metodeovervejelser.
  5. Det bliver en del af eksamen, ved at eleverne kan spørges til de tværfaglige opgaver i den mundtlige eksamen i studieretningsprojektet (SRP).

På den måde håber jeg, at vi lykkes med at skabe meningsfulde tværfaglige forløb på alle skoler, også de steder, hvor man syntes, AT var ”almen tidsspilde”. Jeg kan se gode muligheder i at lave en uges forløb pr. semester, og jeg håber, at man benytter chancen til at koble humaniora og naturvidenskab i 1-2 af forløbene.

Samtidig er der ikke noget loft. Det betyder, at I lokalt kan lave alle de forløb, der giver mening. Det er altså med at tage det bedste fra de seneste 10 års udviklingsarbejde og bygge videre på det.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Rene Vester Kjær

    Hov, grundforløbet gik faktisk godt!

  • helenecaprani

    Almen Sprogforståelse: En ny stopprøve?

  • blogger_andrea_lisa_blicker

    Merry Christmas, Merete!

  • No image

    Den perfekte storm

  • blogger Rene Vester Kjær

    Hvorfor vil GL svigte en tredjedel af matematiklærerne?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater