Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Gymnasiereform 2016
lotte_rod

Ubegrænsede muligheder for tværfaglighed

24. juni 2016
Skrevet af_
Lotte Rod
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Vi skal ruste eleverne til en fremtid, vi ikke kender. Meningen med gymnasiet er at danne eleverne ikke kun gennem faglig bredde og dybde, men også gennem samspillet mellem fagene. Forskellige faglige kombinationer kan skabe en interessant og vigtig indsigt i samfundsmæssige udfordringer og muligheder. Derfor spiller tværfaglighed en vigtig rolle.

Med gymnasiereformen giver vi større frihed til tværfaglighed ved at erstatte bindingerne i AT med fem krav:

  1. Der skal indgå tværfaglige forløb løbende i gymnasietiden.
  2. Eleverne får selvstændig elevtid til at løse opgaver i de tværfaglige forløb.
  3. Som en del af forløbene skal der også undervises i basal videnskabsteori og faglig metode i mindst 20 timer.
  4. Der stilles i læreplanerne krav om, at eleverne skal behandle komplekse problemstillinger i såvel de enkelte fag som i samspillet mellem fagene og lære at foretage faglige metodeovervejelser.
  5. Det bliver en del af eksamen, ved at eleverne kan spørges til de tværfaglige opgaver i den mundtlige eksamen i studieretningsprojektet (SRP).

På den måde håber jeg, at vi lykkes med at skabe meningsfulde tværfaglige forløb på alle skoler, også de steder, hvor man syntes, AT var ”almen tidsspilde”. Jeg kan se gode muligheder i at lave en uges forløb pr. semester, og jeg håber, at man benytter chancen til at koble humaniora og naturvidenskab i 1-2 af forløbene.

Samtidig er der ikke noget loft. Det betyder, at I lokalt kan lave alle de forløb, der giver mening. Det er altså med at tage det bedste fra de seneste 10 års udviklingsarbejde og bygge videre på det.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Rene Vester Kjær

    Hov, grundforløbet gik faktisk godt!

  • helenecaprani

    Almen Sprogforståelse: En ny stopprøve?

  • blogger_andrea_lisa_blicker

    Merry Christmas, Merete!

  • asger_wille

    Den perfekte storm

  • blogger Rene Vester Kjær

    Hvorfor vil GL svigte en tredjedel af matematiklærerne?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater