Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Grundforløb Gymnasiereform 2016
blogger Rene Vester Kjær

Hov, grundforløbet gik faktisk godt!

9. november 2017
Skrevet af_
René Vester Kjær

Indrømmet, jeg er på mange måder lidt gammeldags, og selvom jeg godt vil have, at vi får mere faglighed tilbage i undervisningen, så var jeg ret skeptisk overfor det nye grundforløb. At eleverne så hurtigt skulle tilegne sig nyt stof, som lå på gymnasieniveau, og tilmed skulle afslutte det med en eksamen, der kommer til at stå på deres karakterblad, troede jeg bestemt ikke var en god idé.

Men efter at have set elevernes fremlæggelser og tilmed finde ud af, at det ikke var så svært at give dem karakterer, så vil jeg droppe min skepsis. Det virker til, at grundforløbet gav eleverne incitament til at finde ud af, hvad det kræver at sætte sig ind i nyt stof og tilegne det på en måde, så de kan formidle det videre. Og helt ærligt, er det ikke dét, som vi gerne vil lære eleverne, og har vi ikke ofte ønsket, at det var noget, de måtte indse så tidligt som muligt? Hvis grundforløbet virkelig er med til at få eleverne ind i den tilgang til læring så tidligt, så er det ikke noget problem for mig at smide alle mine reaktionære fordomme ud af vinduet.
Men ok, jeg har da også været nervøs for, hvordan det skulle gå op til den afsluttende eksamen. For jeg synes godt nok, det var meget nyt stof, eleverne skulle igennem.

På skolen hvor jeg er, har vi både HHX og HTX. Jeg fungerer primært på HHX-delen og har derfor været involveret i det økonomiske grundforløb, hvor det gik rigtig godt. Så jeg skulle lige spørge mine tekniske kollegaer fra HTX, om de havde samme oplevelse, og de havde det på akkurat samme måde. I store træk var det faktisk en tilfredsstillende afslutning, vi har haft på grundforløbet. Så ok, nogle gange kan vi lærere være nok så skeptiske overfor nye smarte tiltag fra løbende undervisningsministre. Ofte er det jo alligevel ikke andet end to skridt frem og tre tilbage. Men indimellem er der også et par snapse imellem. Grundforløbet ser indtil videre ud til at være en af dem. Så tiltag, der kan få fagligheden til at stige, må der godt komme flere af. For det er den vej, jeg vil foretrække. Der har været nok tiltag, der har sænket fagligheden, og det er jo ikke en god udvikling. Så lad os få mere af det modsatte, også selvom det betyder, at skeptiske lærere som mig skal omstille os.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Rene Vester Kjær

    Hvorfor vil GL svigte en tredjedel af matematiklærerne?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater