Gymnasielærer Julie Thygesen med elever

Julie Thygesen bruger gerne ekstra tid på elevernes trivsel. Det er for hende en naturlig del af lærerrollen.

“Tryghed er grobund for god læring”

Hvis en elev ikke har det godt, tilbyder lærer ­Julie Thygesen sin hjælp. Hun bruger gerne ekstra tid på at snakke med elever om deres personlige problemer.

Igennem en længere periode havde Jarl Ejsing-Duun kæmpet med lavt selvværd. Han går i 3.g på Høng Gymnasium og HF, og i starten af skoleåret fik han ikke lavet sine lektier, fordi hans hoved var fyldt med personlige problemer. Det opdagede lærer Julie Thygesen, og en dag trak hun ham til side og tilbød sin hjælp. Det udviklede sig til flere længere samtaler efter skoletid, hvor Jarl Ejsing­-Duun fortalte, og Julie Thygesen lyttede.

“Julie er utrolig forstående, og det hjalp mig at snakke med hende. Jeg føler, at jeg altid kan komme til Julie,” siger Jarl Ejsing-Duun. 

For Julie Thygesen er det helt naturligt at bruge ekstra tid på elevernes trivsel. 

“Jeg holder af mine elever, og jeg fortæller dem, at hvis der er det mindste, så må de bruge mig, for jeg vil gerne lytte,” siger Julie Thygesen, der underviser i dansk og psykologi på Høng Gymnasium og HF. 

Trivsel er altafgørende
Julie Thygesen bevæger sig ned mod sin 1.g-klasse, som skal i gang med at producere reklamefilm. Da eleverne har forstået dagens opgave, siver de ud af klasselokalet.  En pige i klassen tager kontakt til Julie, fordi hun føler sig holdt udenfor. Det gør ondt. Hun fortæller tillidsfuldt om sin oplevelse. Julie Thygesen lytter og lover at tage en snak med de andre. 

Jeg siger altid til mine elever, at jeg ikke ville tilbyde at tale med dem, hvis jeg ikke mente det.

Julie Thygesen, lærer
Høng Gymnasium og HF

Tryghed giver bedre trivsel, og det skaber grobund for god læring. Den lære­sætning har Julie Thygesen arbejdet ud fra, siden hun blev færdiguddannet i 2014. 

“Trivsel er altafgørende for læring. Jeg er ikke bleg for at afvige fra min planlagte under­visning, hvis jeg kan mærke, at det ikke fungerer socialt i klassen,” siger Julie Thygesen. 

Hun har også afholdt ‘klassens time’, hvor hun dropper undervisningen og spørger, hvad der er galt. Hendes erfaring er, at det hjælper eleverne, hvis læreren giver dem rum til at italesætte sociale problemer. Herefter bliver der plads til det faglige.

Efter at 1.g’erne har produceret reklame­film, samles de i klassen igen. Her foregår undervisningen mere nede blandt eleverne end oppe ved tavlen. Julie Thygesen er meget opmærksom på sine elevers adfærdsmønstre og holder øje med, om alle har det godt.

“Jeg bliver enormt glad, når mine elever viser mig tillid og henvender sig til mig med deres problemer. Når jeg snakker med elever efter skole eller i frikvarteret, så er mit arbejde at lytte og tage dem seriøst,” siger Julie Thygesen. 

Jeg er ikke deres ven
Julie Thygesen understreger, at hun er den voksne og deres  lærer. Hun er ikke elevernes ven eller veninde. Den grænse er hun bevidst om. Hun lægger elevernes problemer fra sig, når hun stiger ud af toget hjemme i København. 

“Der er lærer-Julie, og der er privat-­Julie. Når jeg taler med eleverne, så handler det om dem og ikke om mig. Der skal være en distance, for ellers er det også forvirrende for eleverne,” siger Julie Thygesen.

Hun beskriver sig selv som en engageret og energisk person. Med sit store smil og sin høje, klare stemme fanger hun hurtigt elevernes opmærksomhed i undervisningen. Hun mener, at overskud er hovedingrediensen, hvis man skal være den omsorgsfulde og opmærksomme lærer. Derfor er hun også meget opmærksom på, at det ikke tager overhånd. Hun tilbyder kun sin hjælp, hvis hun ved, at hun kan rumme det. 

“Jeg siger altid til mine elever, at jeg ikke ville tilbyde at tale med dem, hvis jeg ikke mente det,” siger Julie Thygesen.