Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Time for a change? II

18. januar 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Tilbage på repræsentantskabsmødet den 23. og 24. november frembragte vi forslaget om at binde rektorernes/direktørernes resultatløn op på medarbejdertilfredshedsundersøgelsen (MTU). På overfladen kan det måske synes lidt rabiat, at medarbejdernes tilfredshed på arbejdspladsen skal afgøre, om en rektor/direktør skal have udmøntet sin resultatløn eller ej. Men det vil alt andet lige være et økonomisk incitament for den enkelte rektor/direktør at fokusere på medarbejdertilfredsheden, og det vil derfor få en positiv effekt på det psykiske arbejdsmiljø og på samfundets/det offentliges omkostninger på grund af et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Akademikerne (AC) har udarbejdet en undersøgelse (Akademikernes psykiske arbejdsmiljø – Undersøgelse 2015) blandt akademikerne, hvor 14 procent har et dårligt psykisk arbejdsmiljø, 38 procent har hverken eller, og 48 procent har et godt psykisk arbejdsmiljø. Det vil sige, at mere end halvdelen af de akademiske arbejdere ikke møder et godt psykisk arbejdsmiljø, når de går på arbejde. Konsekvenserne heraf bliver af AC opgjort til 10 milliarder kroner i form af lavere produktivitet på arbejdspladsen, og herudover kommer de afledte omkostninger for samfundet i form af korte og længere sygdomsforløb, behandlingsforløb og i visse tilfælde længerevarende overførselsindkomster, lavere livsglæde med mere.

Ifølge undersøgelsen har ledelsen på arbejdspladsen en stor indflydelse på det psykiske arbejdsmiljø, og for at øge fokusset og incitamentet til at opprioritere dette felt, så ville det være en god ting at binde rektorernes/direktørernes resultatløn op på MTU'en. Ganske vist har bestyrelserne for de gymnasiale uddannelsesinstitutioner allerede i dag bemyndigelse til at sætte retningslinjer, rammer og vilkår for rektorernes/direktørernes resultatlønskontrakter, men for at forslaget for alvor skal få effekt på det gymnasiale område, så skal den bemyndigelse, som bestyrelserne har fået af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, ændres til, at sammenbindingen mellem resultatløn og MTU'en bliver obligatorisk.

Der er mange måder, hvorpå udmøntningen af resultatlønnen i forhold til MTU'en kan ske, og hvilke MTU'er som bør bruges, og det er en længere diskussion værdig. Men førend denne diskussion kan starte, så er spørgsmålet, hvordan GL, AC og arbejdsgiversiden forholder sig til forslaget om at binde rektorernes/direktørernes resultatløn op på MTU'en.

GL medlemmerne
VUC Syd

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater