Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Time for a change? II

18. januar 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Tilbage på repræsentantskabsmødet den 23. og 24. november frembragte vi forslaget om at binde rektorernes/direktørernes resultatløn op på medarbejdertilfredshedsundersøgelsen (MTU). På overfladen kan det måske synes lidt rabiat, at medarbejdernes tilfredshed på arbejdspladsen skal afgøre, om en rektor/direktør skal have udmøntet sin resultatløn eller ej. Men det vil alt andet lige være et økonomisk incitament for den enkelte rektor/direktør at fokusere på medarbejdertilfredsheden, og det vil derfor få en positiv effekt på det psykiske arbejdsmiljø og på samfundets/det offentliges omkostninger på grund af et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Akademikerne (AC) har udarbejdet en undersøgelse (Akademikernes psykiske arbejdsmiljø – Undersøgelse 2015) blandt akademikerne, hvor 14 procent har et dårligt psykisk arbejdsmiljø, 38 procent har hverken eller, og 48 procent har et godt psykisk arbejdsmiljø. Det vil sige, at mere end halvdelen af de akademiske arbejdere ikke møder et godt psykisk arbejdsmiljø, når de går på arbejde. Konsekvenserne heraf bliver af AC opgjort til 10 milliarder kroner i form af lavere produktivitet på arbejdspladsen, og herudover kommer de afledte omkostninger for samfundet i form af korte og længere sygdomsforløb, behandlingsforløb og i visse tilfælde længerevarende overførselsindkomster, lavere livsglæde med mere.

Ifølge undersøgelsen har ledelsen på arbejdspladsen en stor indflydelse på det psykiske arbejdsmiljø, og for at øge fokusset og incitamentet til at opprioritere dette felt, så ville det være en god ting at binde rektorernes/direktørernes resultatløn op på MTU'en. Ganske vist har bestyrelserne for de gymnasiale uddannelsesinstitutioner allerede i dag bemyndigelse til at sætte retningslinjer, rammer og vilkår for rektorernes/direktørernes resultatlønskontrakter, men for at forslaget for alvor skal få effekt på det gymnasiale område, så skal den bemyndigelse, som bestyrelserne har fået af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, ændres til, at sammenbindingen mellem resultatløn og MTU'en bliver obligatorisk.

Der er mange måder, hvorpå udmøntningen af resultatlønnen i forhold til MTU'en kan ske, og hvilke MTU'er som bør bruges, og det er en længere diskussion værdig. Men førend denne diskussion kan starte, så er spørgsmålet, hvordan GL, AC og arbejdsgiversiden forholder sig til forslaget om at binde rektorernes/direktørernes resultatløn op på MTU'en.

GL medlemmerne
VUC Syd

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater