Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

SVAR til Mogens Poulsen

6. juni 2012
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Du spørger: ”Hvad mener GL egentlig, og er det ensbetydende med noget godt for dens medlemmer?” Svaret er: ”GL arbejder for medlemmerne.” Forhåbentligt er det både godt og tilfredsstillende for alle medlemmer.

GL mener, at kampen for medlemmerne handler om kvalitet i de gymnasiale uddannelser, gode arbejdsvilkår og et godt arbejdsmiljø.

Der er ingen tvivl om, at den siddende regering med finansministeren og børne- og undervisningsministeren i spidsen har ønsker om, at skolernes ledelser skal udnytte fleksibiliteten i gymnasielærernes overenskomster – ikke mindst når det drejer sig om forberedelsestiden. Sigtet er givet, som du skriver, et forsøg på at opnå mere undervisning for de samme penge.

GL vil gøre alt for at forhindre forringelser af lærernes arbejdsvilkår, særligt når det drejer sig om forberedelsestiden.

Den danske model er et forhandlingssystem, og GL kommer derfor til at skulle forhandle ved OK 13. Med intelligente effektiviseringer mener jeg, at det må være muligt dels at finde forhandlingstemaer, dels muligheder i love og bekendtgørelser, der ikke resulterer i negative konsekvenser for elever, kursister og undervisningens kvalitet eller for lærernes arbejdsmiljø.

Den danske model er også et aftalesystem, hvor aftaler forudsætter enighed mellem parterne. For GL er aftaleretten ikke til salg!

Til sidst lidt om dine bemærkninger om tilstedeværelse. Jeg er ikke enig med dig i, at mere tilstedeværelse i sig selv fører til forringelser af arbejdsvilkårene. Men selvfølgelig skal tilstedeværelse være meningsfyldt, som der står i den nye overenskomst, og de fysiske rammer skal være i orden. Der skal være tale om konkrete opgaver, der bedst eller mest hensigtsmæssigt kan løses på arbejdspladsen. Tilrettelæggelse af lærerens arbejdsdag bør derfor udspringe af, at elever og kursister skal modtage undervisning og vejledning, for eksempel i forbindelse med opgaveskrivning, eller af behovet for kollegialt samarbejde. I sig selv behøver det jo ikke føre til en arbejdsdag med fast mødetid fra 8.30 til 16 i et åbent kontormiljø.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater