Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
jeppe_kragelund_kompr

Sten i skoen – de skal fjernes!

8. april 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Indtryk fra Skolemøder

GL’s hovedbestyrelse er i øjeblikket på rundtur til 12-15 skoler/kurser. Formålet er at få indsigt i problemstillinger og løsninger på enkelte skoler/kurser.

Forhold mellem ledelse og medarbejder er afgørende
Mit indtryk fra de første skolemøder er, at arbejdsforholdene på de enkelte skoler/kurser er meget forskellige, selvom de ydre rammer er sammenlignelige. Af møderne fremgår det tydeligt, at dialogen mellem lærere og ledelse er afgørende for arbejdsklimaet. En god dialog fører til arbejdsglæde og fælles vilje til at finde løsninger, mens en manglende dialog fører til utryghed og mistillid, som igen fører til faldende arbejdsglæde.

Usikkerhed om merarbejde – den ene sten i skoen
Usikkerheden omkring merarbejde fylder rigtig meget på skolemøderne, endog i en grad så den flere steder er ødelæggende for arbejdsglæden.

Usikkerheden bunder i, at nogle ledere kategorisk afviser, at der findes merarbejde, og at de dermed erstatter tidsregistrering med egne ledelsesudmeldte akkorder. En sådan håndtering af tidsregistrering og merarbejde er aldeles uacceptabel og i strid med overenskomsten. Tilmed undermineres tankegangen bag tidsregistrering.

På baggrund af input fra skolemøderne er min klare opfordring til lederne, at de skal danne sig et overblik over skolens forventede antal af merarbejdstimer pt.
På den baggrund justeres budget og/eller opgavemængden i resten af skoleåret. Skolemøderne har vist, at det er helt afgørende for arbejdsklimaet, at lederen udviser tillid til, at lærerne arbejder seriøst og målrettet på at løse deres opgaver bedst muligt indenfor den skønnede tid. Det er umuligt at skønne omfanget af en opgaveportefølje præcist, og derfor kan merarbejde ikke undgås. Dette skal ledelsen anerkende, og de skal tydeligt melde ud, at merarbejde forekommer og naturligvis aflønnes (med en faktor 1,5 til afspadsering eller udbetaling). Lederne skal gøre sig klart, hvor demotiverende og ødelæggende det er som medarbejder at blive mødt med trusler om, at merarbejde er for egen regning, eller at resten af skoleårets undervisning skal klares uden forberedelse. Anerkendelse af, at merarbejde kan forekomme, og at det aflønnes, vil fjerne en stor sten i skoen og være ét skridt på vejen til, at vi igen kan vende fokus mod vores kerneydelse: At udvikle og bedrive god undervisning!

Ufleksible tilstedeværelseskrav – den anden sten i skoen
Vi har besøgt enkelte skoler/kurser med ufleksible tilstedeværelseskrav. Det ser heldigvis ud til, at tilstedeværelse – blot for tilstedeværelsens skyld – er ved at forsvinde.

Helt uacceptabelt har vi pt. fortsat enkelte skoler/kurser, hvor lederen ikke vil indgå i en dialog omkring mål og resultater ved ufleksibel tilstedeværelse. Her er der fra GL's side sat konkrete initiativer i værk for at få den anden sten ud af skoen. Med tidsregistrering har vi jo netop fået et system, som giver os mulighed for at tilrettelægge vores arbejde fleksibelt i forhold til arbejdstid og arbejdssted – den fleksibilitet skal komme både medarbejder og arbejdsplads til gode.

Min opfordring er derfor, at vi skal værne om den værdi, en fleksibel tilrettelæggelse af arbejdstiden og arbejdsstedet giver.

Jeppe Kragelund, Hovedbestyrelsen for liste 3

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater