Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Stempeluret versus den sande normalisering

24. marts 2015
Skrevet af_
Mikael Busch
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

OK15 indebærer en sikring af reallønnen og rummer en række initiativer, der bør forpligte modparten på at få tidsregistreringen til at fungere. OK15 rummer dog ikke tilstrækkeligt tydelige forbedringer i forhold til bestemmelserne om arbejdstid i OK13. Et løfte om en ny vejledning, nogle dialogmøder og et fælles projekt er ikke godt nok efter to års kaos ude på alt for mange skoler. Efter moden overvejelse har jeg valgt at anbefale GL’s medlemmer at stemme nej til OK15.

Tidsregistreringsregimet skal selvfølgelig fungere tilfredsstillende, så længe vi har det. Men er systemet kommet for at blive? Forhåbentlig ikke. Efter min bedste overbevisning er stempeluret uegnet som omdrejningspunktet for undervisningsvirksomhed. Helt fundamentalt. Det heraf følgende mentale paradigmeskifte fremelsker en mistrøstig arbejdsetik som i det gamle Østeuropa. Det er psykologi for begyndere. Det aktuelle regime er faktisk en udsøgt hån mod selvstændigt tænkende akademikere.

Selvfølgelig går det ikke, at undervisere kan udnyttes på det groveste af dårlige ledere. Tidsregistrering er som bekendt tænkt som et værn mod det grænseløse arbejde. Men sættes sagen på spidsen, har – efter mit bedste skøn – kollegerne på de skoler, hvor man har indført en meget tekstnær fortolkning af den skelsættende OK13, langt dårligere arbejdskvalitet end kollegerne på fornuftige ”forståelsesskoler”.

Vi bliver nødt til at finde frem til et system, der egner sig bedre til undervisningsvirkeligheden. Gerne allerede i den næste (treårige) overenskomstperiode. Ellers risikerer vi, at hele branchen imploderer som følge af stress og mistrivsel. Vi kan næppe bare genopfinde de gode gamle akkorder, men vi kan måske nå frem til noget, der ligner, og som skaber et bedre værn for kvaliteten i undervisningen. For min skyld gerne under et nyt navn. Det ville være den sande normalisering af en trængt undervisningsbranche.

Mikael Busch, Kolding Gymnasium og medlem af GL’s hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater