Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Stem nej til OK 15

24. februar 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det sidste halvandet år har vi på en lang række skoler haft massive problemer med OK 13. En af de centrale problemstillinger er overenskomsttekstens uklare formuleringer om tidsregistrering, som mange steder er blevet misbrugt af ledelser – og misbrugt i den grad. I stedet for at respektere lærernes tidsregistrering har de indført ledelsesudmeldte akkorder, og den løbende dialog med ledelsen, hvor læreren med udgangspunkt i tidsregistreringen burde få justeret sin opgaveportefølje, er reduceret til formaninger om at ”arbejde smartere”.

Arbejdspresset på gymnasielærerne intensiveres, og antallet af stresstilfælde stiger. Der har været en række sager om ledelser, der efter sidste skoleårs afslutning har afvist at udbetale merarbejde uden overhovedet at forholde sig til de pågældende læreres tidsregistrering. Her i OK 13’s år to kører der stadig sager fra år et, og der kommer nye til. Alt for mange ledelser opfatter det udvidede ledelsesrum som en blankocheck til at drive rovdrift på lærerværelset.

Det er uacceptabelt, at vi har kolleger, der går på arbejde uden at vide, om de får løn for det. Og nogle ledelsers manglende tillid til lærernes vurdering af, hvad der skal til for at sikre eleverne en undervisning af en ordentlig kvalitet, vidner om, at der er markant behov for en opstramning af overenskomstteksten.

Det var da også Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) hovedkrav til OK 15-forhandlingerne. I stedet for ”kan”-bestemmelser krævede vi ”skal”-bestemmelser: Vi ville have slået fast, at ledelsen løbende skal tage stilling til og godkende tidsregistreringen – om det så er månedligt eller kvartalsvis. Kun derved kan vi sikre den løbende dialog om opgaveporteføljen, der er nødvendig for at få OK 13 til at fungere bare nogenlunde. Men på trods af at Moderniseringsstyrelsen fuldt ud anerkender problemerne med tidsregistreringen, hvilket også er tydeligt i det fælles brev Tid til dialog, har vi ikke fået vores krav opfyldt. Vi har blot fået løfte om en ny vejledning, nogle dialogmøder og et fælles projekt, og det er ikke godt nok. OK 15 rummer ikke tydelige forbedringer i forhold til denne centrale udfordring i OK 13. Med afsæt i de sidste to års negative erfaringer og det massive nej til OK 13 fra medlemmerne kan vi derfor ikke anbefale et ja til OK 15.

Uanset udfaldet af urafstemningen håber vi naturligvis, at Moderniseringsstyrelsen vil gøre alvor af de udmeldte intentioner og samarbejde med GL om at skabe konkrete resultater. Men håb er ikke nok til at sige ja til OK 15. Dertil minder den for meget om OK 13.

Tomas Kepler, Kaare Blinkenberg, Peter Madsen og Helene Caprani
Medlemmer af GL's hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater