Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Spørg ikke, hvad GL kan gøre for dig …

10. juni 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det er meget tydeligt, at Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) er i krise. OK 13 var GL’s 11. september, men rutsjeturen begyndte allerede helt tilbage i 1999, da erhvervsgymnasierne måtte vinke farvel til den centralt aftalte forberedelsestid.

I dag står vi uden centrale aftaler om gymnasielærernes arbejdsforhold, og derfor er disse meget forskellige fra skole til skole. Og det er ikke, fordi GL ikke har gjort noget for at skabe ordentlige forhold! GL har taget initiativ til mange vigtige udviklingsprojekter og undersøgelser, GL har været på mange skolebesøg og kommer fortsat meget gerne ud, hvis behovet er der, og GL har ført voldgiftssager. GL har optimeret sine kurser, sin tillidsrepræsentantuddannelse og de halvårlige områdemøder for tillidsrepræsentanter (tr). Og Gymnasieskolen diskuterer de forskellige aspekter af lærernes arbejdsforhold i hvert eneste nummer.

Men samtidig har GL opgivet tanken om at få de centrale aftaler tilbage! Kampen for bedre arbejdsforhold skal foregå lokalt og på den enkelte skole med tr som forbindelsesleddet mellem lærerne og GL. Men der er ikke meget, der tyder på, at denne timeglasmodel kan forhindre yderligere overgreb på vores arbejdsforhold! Det repræsentative demokrati er en praktisk og gennemprøvet løsning, men den har for lidt slagkraft i den fortsatte kamp!

Efter OK 13 tvinger mange skoler lærerne til at gøre mere for at sikre deres arbejdspladser, for eksempel mere hjælp til eleverne, mere service over for forældrene, mere deltagelse i arrangementer uden for skoletiden og så videre. Måske er det på tide, at lærerne også gør mere for sig selv? Hvis GL skal være en tidssvarende kamp­organisation, kræver det medlemmernes aktive opbakning. Det er ikke nok at lade tr alene tage sig af det fagpolitiske. Ligesom det ikke er nok kun at lade Pædagogisk Råd tage sig af skolens pædagogik!

Når det enkelte medlem tager ansvar for sin egen arbejdssituation, og den enkelte tr taler på alle kollegers vegne, og GL dermed taler på alle gymnasielæreres vegne, får GL ny styrke – og en stærk fagforening er vores vigtigste værn mod OK 15!

Så spørg ikke, hvad GL kan gøre for dig, men spørg, hvad du kan gøre ved GL! Og i takt med dit stigende engagement kan GL så diskutere nye organisationsformer, der kan sikre et ægte demokrati!

Uden din aktive opbakning bliver OK 15 endnu et nederlag for GL, for den eneste ægte sejr ved OK 15 er, hvis vi vinder noget af det, vi har tabt, tilbage!

Bjarne Thorgrimson
GL-tr på CPH West, htx

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater