Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Overenskomst
KnudSkovgaardLarsen

Sophie Løhdes forslag om lokalløn rammer især erhvervsgymnasielærerne

24. januar 2018
Skrevet af_
Knud Skovgaard Larsen

Sophie Løhdes forslag om at øge andelen af den lokale løn til 25 % og fratage tillidsrepræsentantens ret til at forhandle lokale tillæg, vil ramme alle gymnasielærere og især dem på erhvervsgymnasierne.

På statens område og de almene gymnasier udgør den lokalt aftalte løn i gennemsnit 10 % mod kun 6 % på erhvervsgymnasierne. På nogle skoler kun 2 %. Det har ikke skortet på tiltag fra GL for at få flere lokale tillæg, og ved OK-15 aftalte de centrale parter et projekt, idet Moderniseringsstyrelsen erkendte, at den lokaledannelse ikke fungerede på erhvervsgymnasierne

Med nogle enkelte undtagelser er resultatet af dette lønprojekt indtil videre dog meget begrænset. Og den primære årsag er, at skolerne fortsat udnytter lønsystemet til at spare, og med det årlige omprioriteringsbidrag på 2 % er og bliver de lokale lønforhandlinger en evig konfliktfyldt kamp, som uden tvivl vil blive skærpet fremover.

Da løn er investering i arbejdskraft, burde skolerne – og ikke mindst staten –  være interesseret i, at få lukket løngabet på erhvervsgymnasierne, fordi der ellers er risiko for, at dygtige akademikere finder andre græsgange og med deraf følgende ringere undervisningskvalitet. Det skal dog bemærkes, at en direktør på et handelsgymnasium for et par år siden netop advarede mod et akademisk lønproletariat på erhvervsgymnasierne, men mange direktører foretrækker fortsat at spare på lønudgifterne i stedet for investere i dygtige lærere.

Erhvervsgymnasielærerne ønsker naturligvis, at lønnen kommer på niveau med det, andre akademikere i staten får, men de dårlige erfaringer med den lokale løndannelse gennem 20 år betyder, at Løhdes forslag om at øge til 25 % blankt må afvises. Især fordi Sophie med ønsket om at øge den lokalt aftalte løn via reduktion af de centralt aftalte løndele i virkeligheden tilstræber større lønforskelle med henblik på en generel sænkelse af lønudgifterne. Derfor har især erhvervsgymnasielærerne grund til at frygte konsekvenserne af Sophie Løhdes forslag.

En undersøgelse kort tid før årsskiftet blandt GLs medlemmer viser, at kun 5 % af gymnasielærere ønsker at forhandle deres egen løn.  Grundet de ofte konfliktfyldte forhandlinger og mange klager over uklarhed om kriterierne for tillægsdannelsen, er resultatet ikke overraskende. Tværtimod viser adskillige udsagn, at retfærdighed og transparens i den lokale løndannelse bedst opnås ved, at tillidsrepræsentanten ud fra fælles beslutninger på medlemsmøder forhandler med ledelsen. Desuden frygter mange lærere, at individualisering af lønforhandlingerne vil flytte fokus fra undervisning til spektakulære projekter og andet, som skal bruges til at gøre indtryk på ledelsen ved næste lønforhandling.

Trods den markante afvisning fastholder Sophie Løhde ifølge udtalelser til Politiken den 13. januar, at det giver større tilfredshed og motivation, når lærerne selv forhandler. Det varsler ikke godt for de kommende overenskomstforhandlinger, at den ansvarlige minister dels vil have mere af det, der ikke har fungeret i 20 år og dels ikke vil lytte og høre, hvad der faktisk motiverer gymnasielærerne, så de bliver gode undervisere til glæde for de unge og samfundet.

Knud Skovgaard Larsen, Formand for GLs områdebestyrelse for erhvervsgymnasier, medlem af GLs overenskomstudvalg og tillidsrepræsentant på Roskilde Handelsskole

    

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 78336306-156F-420D-9C8F-3734D306742E_1_201_a
    Debat Overenskomst

    Fokus på ”hårde” arbejdstidskrav – kapitel 2. Det kan godt betale sig, men flere ting påvirker arbejdstiden!

  • 3-9, Thomas Lyngman, sorthvid
    Debat Overenskomst

    Vi skal satse på ’hårde’ arbejdstidskrav!

  • Helene Kaare sorthvid
    Debat Overenskomst

    Aftaler er vejen frem

  • Burkhard_s_h
    Debat Overenskomst Uddannelsespolitik

    Liste 3 har fortjent et godt valg

  • Områdebestyrelsen portræt sorthvid
    Debat Overenskomst

    Erhvervsgymnasiale medlemmer af GL er stærke – ikke svage

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater