Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
DebatOverenskomst
78336306-156F-420D-9C8F-3734D306742E_1_201_a

Fokus på ”hårde” arbejdstidskrav – kapitel 2. Det kan godt betale sig, men flere ting påvirker arbejdstiden!

15. marts 2022
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Jeg skrev i mit foregående indlæg i Gymnasieskolen d. 7/3.2022: ”Vi skal satse på ”hårde” arbejdstidskrav”, at vi bør gå på to ben og satse på såvel ’bløde’ som ’hårde’ eller klassiske arbejdstidskrav. OK 21 viste, at vi kan få gennemført forbedringer på begge områder. Dels fik vi ’bløde’ krav igennem i form af bestemmelser om jævn arbejdsbelastning og gennemskuelighed i planlægningen. Dels fik vi en fritvalgsordning, der giver alle, der er fyldt 62, to seniordage om året eller en tilsvarende forøgelse af pensionsindbetalingen. Begge dele takket være vores forhandlingsfællesskab i AC.

Den overordnede pointe i mit indlæg var, at vi aktivt bør arbejde for, at AC (og helst resten af fagbevægelsen) stiller krav om en nedsættelse af arbejdstiden: Flere seniordage til seniorerne; flere omsorgsdage til børnefamilieforældrene; en ekstra ferieuge til alle: og måske ikke lige nu men på sigt – en 30 timers arbejdsuge. Ambitiøse projekter, der selv hver for sig ikke kan indføres på én gang, men må realiseres over en række overenskomstperioder. Og jeg argumenterede for, at enhver form for nedsat arbejdstid vil kunne mærkes, og at en investering i dette derfor godt kan betale sig!

Omsorgsdage – også dette krav er realistisk
I mit tidligere indlæg gik jeg af pladshensyn let hen over kravet om omsorgsdage. Men også dette krav er realistisk. Mht. omsorgsdage er der helt klart plads til forbedring, hvis vi sammenligner med f.eks. Sverige. Desuden skal arbejdsgiversiden tænke på den demografiske balance. Fødselsraten er vist omkring de 1,7 i Danmark, hvilket er for lidt, selvom den er meget højere end i f.eks. Tyskland og Italien, hvor vilkårene for børnefamilier i almindelighed og kvinder i særdeleshed er væsentligt ringere end i Danmark. Kravet om flere omsorgsdage vil ud over at sikre, at der er en tilstrækkelig arbejdsstyrke i fremtiden således være en ligestillingspolitisk gevinst – noget, som også har generel politisk bevågenhed. Både indenfor AC og overfor A-siden bør sådanne argumenter gøre et indtryk.

Men der er naturligvis mange andre forhold der påvirker vores arbejdsforhold ud over den fastsatte arbejdstid, og som er oplagte mål for GL´s indsats. Jeg skal her nævne nogle af dem.

Implementeringen af OK 21´s. arbejdstidsbestemmelser
For det første skal vi sørge for en god implementering lokalt af vores opnåede ’bløde’ krav ved OK 21 ang. gennemskuelighed i planlægningen og en jævn arbejdsbelastning. For uden en sådan implementering forbliver de opnåede ’bløde’ krav’ 10 fugle på taget, og det er netop svagheden ved disse krav. Vi bør såmænd også diskutere, om vi kan få flere af disse ’bløde’ krav indført ved næste overenskomst. Selvom jeg faktisk tror, at dette er mindre realistisk end opnåelse af nogle af de ’hårde’ krav, jeg har nævnt! Og opbakningen i AC skal i hvert fald sikres.

Gymnasiebekendtgørelsen, grundforløbet og meningsløst ekstraarbejde
For det andet skal vi kæmpe for, at vi får en ændring af gymnasiebekendtgørelsen, hvor grundforløbet og alle former for overflødigt og contra-produktivt lærerarbejde afskaffes. Dette kræver et solidt stykke politisk lobbyarbejde som ikke foregår ved overenskomstbordet. Gymnasiereformen med alt det (for det meste) overflødige ekstraarbejde blev indført i en tid, hvor hele sektoren blev udsat for massive nedskæringer år efter år i form af det såkaldte ’omprioriteringsbidrag’. Timingen var nærmest en uforskammethed. Der er en hel række nye arbejdsopgaver, som man til fordel for såvel elever som lærere kunne luge ud i. Et eksempel kunne være ks-faget på hf, hvor vi nu ud over den fællesfaglige eksamen har fået tilført en særfaglig eksamen oveni. Simpelthen fordi politikerne ikke kunne blive enige om, hvorvidt fællesfaglighed eller særfaglighed var det bedste. Men mest markant er grundforløbet, som både stresser og fremmedgør eleverne socialt, giver mindre kernefaglig-undervisning til eleverne og betyder spildt dobbeltarbejde for lærerne. Når eleverne er faldet til takket være et omfattende intro-arbejde skal alle starte forfra, når grundforløbet er slut og den normale gymnasieuddannelse starter.

Den statslige finansiering og taxameterordningen
Overenskomsten før OK 13 fungerede som en slags ressourceværn, og da dette blev fjernet, var vejen banet for massive nedskæringer i form af de såkaldte ’omprioriteringsbidrag’. Nedskæringerne er heldigvis stoppet, men virkningerne er jo ikke forsvundet, da pengene ikke er blevet tilbageført. Heldigvis er der i GL enighed om, at en kommende taxameterreform på den ene side skal hjælpe trængte gymnasier i tyndere befolkede områder, men at regningen ikke skal sendes til de større skoler, hvis lærere så bliver straffet med dårligere lokale løn- og arbejdsforhold. Og såvel store som små skoler kan ligge i områder, der tilsiger ekstra støtte efter et socialt taxameter. Taxameterreformen må ikke blive et nulsumsspil – der skal simpelthen tilføres nye midler. Også her er vi rørende enige på tværs af lister og alt andet i GL.

Afsluttende bemærkninger
Lad mig lige indskyde til sidst, at det ikke er alt i AC, der er uproblematisk. Den i mine øjne uigennemtænkte tilslutning fra flere af organisationerne til mere lokal løndannelse på bekostning af central bestemt løndannelse er et godt eksempel. Og et eksempel på et område, hvor GL hele tiden kæmper op ad bakke på hele erhvervsgymnasieområdet. Som altid handler det nok om at gå på to ben og søge den optimale balance mellem forskellige hensyn. Generelle tiltag til nedsættelse af arbejdstiden giver f.eks. øget beskæftigelse og gavner dermed alle vores løstansatte medlemmer. GL skal m.a.o. både lokalt og centralt kæmpe for, at forringelser på arbejdstiden afløses af hårdt tiltrængte forbedringer for medlemmerne. For børnefamilieforældrenes skyld; for seniorernes skyld; for alle ansatte læreres skyld; og for vores løstansatte og arbejdsløse kollegers skyld!

Thomas Lyngman, TR Slagelse Gymnasium, Liste 3

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 3-9, Thomas Lyngman, sorthvid
    Debat Overenskomst

    Vi skal satse på ’hårde’ arbejdstidskrav!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater