Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
DebatOverenskomst
Helene Kaare sorthvid

Aftaler er vejen frem

2. marts 2022
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Vi er godt inde i skoleårets andet semester, og nærmer os så småt time-/fagfordelingen for næste år og opgørelsen af dette års arbejdstid. Desværre er der urimelige forskelle på den oplevelse, både hvad angår de enkelte skoler og i nogle tilfælde også de enkelte lærere. Der er velsagtens i dag næsten lige så mange arbejdstidsmodeller, som der er skoler.

Nogle af os arbejder på skoler, der har en forhandlet aftale om tilrettelæggelsen af lærernes arbejdstid med timer på opgaverne. Der er tryghed om rammerne, fordi man ved, hvad man kan regne med. Har man fået tildelt ekstra opgaver i løbet af året, kan man regne med at få sin merarbejdsbetaling. Systemet er gennemskueligt og gør ikke forskel på lærerne, medmindre man fx har aftalt ekstra forberedelsestid til uerfarne lærere, hvilket kan være ganske rimeligt.

Andre af os arbejder på skoler, der anvender en eller anden form for tidsregistreringssystem, spændende fra små lapper til stærkt detaljerede regneark. OK21 fastslår, at der skal gennemføres kvartalsvise samtaler mellem lærer og leder om udviklingen af ens tidsregistrering, men den såkaldte ‘godkendelse’ af tallene er ingen garanti for at få løn for det udførte arbejde. Lederen kan skønne, at der ikke skal udbetales merarbejde, når normperioden er til ende – selvom det naturligvis er GL’s holdning, at sådan bør det ikke være.

Skønnet af tidsregistreringen kan alene bestå i, at den pågældende lærer kunne have arbejdet hurtigere eller ‘smartere’ – selvom mange af os løber væsentligt stærkere end før nedskæringerne. Der findes heldigvis ledere, der nærmest pr. automatik godkender registreret merarbejde, men der er også andre, der pr. samme automatik aldrig gør det – og lærerne på de skoler opgiver typisk at søge merarbejde overhovedet. I midten af spektret findes de ledere, hvis skøn bedst kan betegnes som vilkårligt. Med andre ord gør skønnet i tidsregistreringssystemet os retsløse.

De kvartalsvise samtaler, der udgør den ‘løbende dialog’ om arbejdstid på skoler med tidsregistrering, er altså ingen garanti for en saglig diskussion, selvom de nogle steder fungerer sådan – og bør fungere sådan. Tværtimod kan de udvikle sig til det rene tidsspilde, hvis lederen alligevel ikke skæver til tidsregistreringen ved normperiodens udløb. Og så var de timer og de kræfter bedre brugt på at forberede undervisning.

Essensen er, at uanset de lokale forskelle ér aftalen det bedste alternativ af overenskomstens to arbejdstidsmodeller. Den beskytter os ikke imod rovdrift på vores arbejdskraft – man kan løbe rigtig stærkt på en skole med dårlige akkorder – men den sikrer os mod tidsregistreringens vilkårlighed og retsløshed. Aftalen skaber samtidig en kollektiv, forhandlet ramme om arbejdstiden i stedet for tidsregistreringens individualisme, hvor den enkelte skal godtgøre sin indsats overfor den måske venligtsindede leder.

Aftalen er grundlæggende mere demokratisk, fordi den gør lærerkollegiet og tillidsrepræsentanten til den forhandlingspartner, som vi var før OK13. En halvskidt aftale kan være et skridt på vejen mod en reel dialog om arbejdstid på skolen og en bedre aftale året efter. Det bedste ved aftalemodellen er måske, at den gør op med den evindelige diskussion om, hvorvidt lærerne er effektive nok.

I sidste ende kan vi kun sikre lige arbejdstidsvilkår for alle gymnasielærere – og lige kvalitet i undervisningen til alle elever og kursister – gennem en central arbejdstidsaftale. Men så længe en sådan er udenfor rækkevidde, må vi lægge kræfter i at skabe aftaler ude på de enkelte skoler, der kan inspirere på tværs og pege i den rigtige overordnede retning.

Kåre Blinkenberg, medlem af GL’s hovedbestyrelse for Liste 1: liste1.dk/kaare

Helene Caprani, medlem af GL’s hovedbestyrelse for Liste 1: liste1.dk/helene

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 78336306-156F-420D-9C8F-3734D306742E_1_201_a
    Debat Overenskomst

    Fokus på ”hårde” arbejdstidskrav – kapitel 2. Det kan godt betale sig, men flere ting påvirker arbejdstiden!

  • 3-9, Thomas Lyngman, sorthvid
    Debat Overenskomst

    Vi skal satse på ’hårde’ arbejdstidskrav!

  • Burkhard_s_h
    Debat Overenskomst Uddannelsespolitik

    Liste 3 har fortjent et godt valg

  • Områdebestyrelsen portræt sorthvid
    Debat Overenskomst

    Erhvervsgymnasiale medlemmer af GL er stærke – ikke svage

  • D2608CE6-99C2-413B-AB1B-26B560F09C3D_1_201_a
    Debat Overenskomst Uddannelsespolitik

    GL kæmper for demokratiet på skolerne

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater