Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Slagtebænk stamklasse

13. maj 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasiet skal reformeres. Med oplysningstidens ideal om frihed, lighed og broderskab kan vi hente ideer fra dens to republikker, den nordamerikanske og den franske.

Således inspireret kunne vi give alle adgang til en etårig gymnasial basisuddannelse med de tre hovedområder naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab. En stopprøve afgør så, om den unge kan fortsætte på et linjeopdelt gymnasium inden for et af de tre hovedområder eller på et blokopdelt hf indrettet som den nordamerikanske highschool med daglige lektier i selvvalgte halvårsblokke, med henblik på at afdække og udvikle det individuelle talent.

I dag har vi stamklasser, hvor de unge skal følge deres årgang og påtvinges samme skema. Det gælder begge ungdomsuddannelser, først tre-fire år i folkeskolens udskoling, så to-tre år på det gymnasiale niveau. Og det uanset at drenge i puberteten er to år efter pigerne i udvikling.

Samtidig fastholder vi som (stort set) det eneste land i verden den mundtlige eksamens generalprøve på en embedsansættelsessamtale. Mundtligheden er godt for piger, men øger blot drengenes mindreværdsfølelse yderligere. Med det resultat, at dagens gymnasium har to piger for hver dreng.

Så første gymnasieår burde være et paradis for drengene, men er det modsatte, for pigerne har kun øje for de flotte fyre i 3.g. Drengene kompenserer med druk og altanspring, hvad der da også er rig mulighed for til gymnasiets utallige fester, på ekskursioner og på sommerens festivaler.

Og er man først inde, sørger skolens fastholdelsespolitik for, at man ikke kommer ud igen. Samtidig skjules manglende viden med standpunktskarakterer, der alene må baseres på elevens faglige adfærd i ugen op til karakteren, og som ikke må afspejle manglende fysisk eller skriftligt fravær før denne periode. Samt med mundtlige eksamener, hvor lærerens mange ledende spørgsmål og en velvillig censor resulterer i en bestået, men ubrugelig eksamen.

Så efter gymnasiet fester drengene videre, medens pigerne uddanner sig og efterhånden er i overtal i alle embeder i den private og offentlige sektor. Med det resultat, at Europas 1,5 barn per familie vil halvere befolkningen to gange på 100 år.

Så stop dog stamklassens institutionaliserede massakre på drengenes selvværd. Gør som den første republik: Med en fireårig blokopdelt highschool fra 8. klasse vil hver anden dreng være ingeniør som 22-årig, og som 25-årig have både et vellønnet job og en familie med de tre børn, som sikrer reproduktionen: en til mor, en til far og en til staten.

Allan Tarp, VUC Aarhus

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater