Slagtebænk stamklasse
Gymnasiet skal reformeres. Med oplysningstidens ideal om frihed, lighed og broderskab kan vi hente ideer fra dens to republikker, den nordamerikanske og den franske.
Således inspireret kunne vi give alle adgang til en etårig gymnasial basisuddannelse med de tre hovedområder naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab. En stopprøve afgør så, om den unge kan fortsætte på et linjeopdelt gymnasium inden for et af de tre hovedområder eller på et blokopdelt hf indrettet som den nordamerikanske highschool med daglige lektier i selvvalgte halvårsblokke, med henblik på at afdække og udvikle det individuelle talent.
I dag har vi stamklasser, hvor de unge skal følge deres årgang og påtvinges samme skema. Det gælder begge ungdomsuddannelser, først tre-fire år i folkeskolens udskoling, så to-tre år på det gymnasiale niveau. Og det uanset at drenge i puberteten er to år efter pigerne i udvikling.
Samtidig fastholder vi som (stort set) det eneste land i verden den mundtlige eksamens generalprøve på en embedsansættelsessamtale. Mundtligheden er godt for piger, men øger blot drengenes mindreværdsfølelse yderligere. Med det resultat, at dagens gymnasium har to piger for hver dreng.
Så første gymnasieår burde være et paradis for drengene, men er det modsatte, for pigerne har kun øje for de flotte fyre i 3.g. Drengene kompenserer med druk og altanspring, hvad der da også er rig mulighed for til gymnasiets utallige fester, på ekskursioner og på sommerens festivaler.
Og er man først inde, sørger skolens fastholdelsespolitik for, at man ikke kommer ud igen. Samtidig skjules manglende viden med standpunktskarakterer, der alene må baseres på elevens faglige adfærd i ugen op til karakteren, og som ikke må afspejle manglende fysisk eller skriftligt fravær før denne periode. Samt med mundtlige eksamener, hvor lærerens mange ledende spørgsmål og en velvillig censor resulterer i en bestået, men ubrugelig eksamen.
Så efter gymnasiet fester drengene videre, medens pigerne uddanner sig og efterhånden er i overtal i alle embeder i den private og offentlige sektor. Med det resultat, at Europas 1,5 barn per familie vil halvere befolkningen to gange på 100 år.
Så stop dog stamklassens institutionaliserede massakre på drengenes selvværd. Gør som den første republik: Med en fireårig blokopdelt highschool fra 8. klasse vil hver anden dreng være ingeniør som 22-årig, og som 25-årig have både et vellønnet job og en familie med de tre børn, som sikrer reproduktionen: en til mor, en til far og en til staten.
Allan Tarp, VUC Aarhus
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode