Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Kristine

Skal vi have et enhedsgymnasium i Danmark?

26. september 2013
Skrevet af_
Kristine Hecksher
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Enhedsgymnasiet har en betydning for, at det er mere populært at vælge en praktisk uddannelse blandt svenske unge end blandt danske.

For hvert år er der flere elever, der vælger det almene gymnasium (stx) og færre, der vælger en erhvervsuddannelse. Det er en udvikling, der bekymrer mange. Både politikere men også gymnasielærere må sande at mange af de elever, der starter i gymnasiet er anderledes end dem, der startede for 10-15 år siden.

I artiklen ”Enhedsgymnasiet er vejen frem,” argumenterer gymnasieforsker Steen Beck for, at vi skal skele til Sverige, hvor der allerede er et enhedsgymnasium. Han mener, at det vil kunne give de unge en fælles skolekultur.
De erfaringer, som jeg har fået ved at samarbejde med svenske skoler gennem nogle år i projektet Preventing Dropout, peger umiddelbart på, at Steen Beck har ret i, at enhedsgymnasiet har en betydning for, at det er mere populært at vælge en praktisk uddannelse blandt svenske unge end blandt danske. Grunden til at jeg kan sige dette med temmelig stor sikkerhed er, at man i et år forsøgte at tillempe den svenske model til den danske ved at gøre de praktiske studieretninger mere lig danske erhvervsskoler, og det førte til et markant fald i søgningen til de praktiske gymnasier. Derfor er man efter kun et år gået tilbage til den tidligere model, hvor praktiske uddannelser har en høj grad af teoretiske fag og giver mulighed for at læse videre bagefter. Og denne forskel er efter min mening ret afgørende for at flere svenske end danske unge vælger en praktisk uddannelse: Det handler ikke kun om skolekultur, men også om at man som ungt menneske ikke har lyst til at lukke nogen døre i bag sig. Selvom man vælger en studieretning som elektriker, så har man i Sverige stadig en teoretisk mulighed for at blive noget andet bagefter. (At man også har denne mulighed i Danmark, er der ikke ret mange unge eller forældre, der er opmærksomme på.) 
Men der er også mange andre vigtige forskelle og faktorer, der spiller ind, hvis vi sammenligner det danske og svenske ungdomsuddannelsessystem. F.eks. har afgangsprøven efter den svenske folkeskole afgørende betydning for, hvilket gymnasium og hvilken retning man kan komme ind på. Derved er det altså ikke bare et spørgsmål om, at håndens arbejde er mere populært i Sverige, og at uddannelserne er mere sidestillede. Det er også et spørgsmål om, at der sker en selektering, når skolerne optager elever, og nogle Gymnasieskoler er ren elite, mens andre har de elever, som fik dårlige karakterer fra folkeskolen. Ikke overraskende er elitegymnasierne teoretiske og de mindre populære, praktiske.
Så hvis vi kigger til Sverige efter inspiration, er det vigtigt, at vi diskuterer, hvilke elementer fra den svenske model vi ønsker at overtage, og på hvilke områder den danske model faktisk fungerer ganske godt.
Mange svenske lærere på de praktiske retninger (erhvervsuddannelserne) er f.eks. ret overbeviste om, at danske erhvervsuddannelser er langt bedre til at ruste de unge til arbejdsmarkedet.        
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater