Skal bæredygtighed skrives ind i gymnasiets læreplaner?
Kloden har det skidt: Høje CO2 udledninger, foruroligende temperaturstigninger, tilbagevendende oversvømmelser, orkaner etc. Der holdes regelmæssigt topmøder, hvor de centrale beslutningstagere forsøger at blive enige om at gøre noget ved sagen. Senest ved COP26. Som regel er ambitionsniveauet desværre for lavt.
Bevidstheden om verdens sande – bekymrende – tilstand er næsten blevet et eksistentielt grundvilkår. Mange gymnasielærere underviser hver dag i emner, der er afledt heraf. Alt andet ville også være underligt. Forandringer i verden afspejles selvsagt i undervisningens indhold. Skal begreber som bæredygtighed og grøn omstilling ligefrem skrives ind i fagenes læreplaner? Måske endda i uddannelsernes formålsparagraffer? Jeg synes det ikke. Et grundvilkår er ikke i sig selv et argument for, at noget skal ind læreplaner og formålsparagraffer. Der er mange andre grundvilkår, som så også kunne indarbejdes. Uddannelsessystemet skal ikke bruges eller misbruges til øjeblikkets aktuelle, varme emner. Hvor vigtige de end måtte forekomme her og nu. Uddannelsessystemet skal levere en ramme for fagenes udvikling af færdigheder og kundskaber, der gør det muligt at arbejde med de aktuelle problemer på et vist niveau. Måske i et helt andet fag. Bæredygtighed giver umiddelbart nok mere mening i biologi og naturgeografi end i latin og matematik.
Jeg frygter, at politikerne alligevel vil føle sig fristede til at skrive bæredygtighed ind alle tænkelige og utænkelige steder. De elsker at putte nye ting ind i fagene og dermed instrumentalisere dem i bestemte formåls tjeneste. Ofte med henvisning til “fremtidens samfund”. Vi har set det med fænomenet “karrierelæring”, som blev skrevet ind i samtlige fag, selvom selve ordet lige fra begyndelsen var til at dø af grin af. Jeg siger ikke at bæredygtighed bliver det nye karrierelæring. Jeg siger, at politikerne må stole på gymnasielærernes professionalisme og didaktiske formåen. Vi arbejder – helt af os selv – med tidens vigtige emner i respekt for fagenes forskellighed.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode