Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat Klima Studietur Uddannelsespolitik
Rene-Fanoe-scaled-aspect-ratio-348-234

Åbent brev til Tesfaye: Flyrejser eller fremtid?

18. februar 2025
Skrevet af_
René Fanø

Kære Mattias Tesfaye

Jeg skriver til dig og ministeriet som gymnasielærer og som medlem af Klimabevægelsen, Greenpeace, NOAH, XR mm.

Jeg har netop læst om Danmarks enorme CO2-udledninger fra rejser, særligt fly, i denne artikel om den første egentlige rapport på området.

En temmelig stor del af disse udledninger kommer fra de gymnasiale uddannelser, som jo ellers ironisk nok er sat i verden for at give de unge en bedre fremtid…

Der er 140.000 elever på de gymnasiale uddannelser i Danmark. Bortset fra de gymnasier, som har fravalgt flyrejser, så vil jeg påstå, at alle eleverne flyver hvert år. I hvert fald i gennemsnit. Jeg har selv arbejdet på fire forskellige gymnasier i løbet af de seneste 16 år. Typisk er der en sprogrejse i 2.g og en studietur (ofte en studieretningsrejse) i 3.g. Der rejses sjældent udenlands i 1.g, men til gengæld er der ofte høj niveau-ture i 3.g, og dertil kommer så udveksling, talentprojekter og diverse.

Jeg efterlyser regler, enten vejledende eller lovgivende, på området. Jeg har været med i Gymnasieskolernes Klimaalliance, hvor problemet ofte blev diskuteret. Et stort problem er konkurrenceparametret. Gymnasierne er bange for at miste elever, hvis de beslutter at droppe flyrejser – og med rette, viste en rundspørge blandt eleverne på mit nuværende gymnasium. Derfor er der allerede nu en skævvridning mellem de gymnasieskoler, som tager et ansvar på sig (for klimaet og for elevernes fremtid), og de skoler, som ikke tør gøre det – eller som er ligeglade.

Lovgivning ville være at foretrække, men som minimum bør vi trække elefanten i rummet frem og begynde at diskutere dette emne.
René Fanø, lærer
Kruses Gymnasium

For 40 år siden og inden da var gymnasiernes studieture en dannelsesrejse, og mange elever havde sjældent, måske aldrig fløjet. Denne berettigelse har turene ikke længere. I stedet bør de netop bruges til at få elevernes øjne op for, hvordan man kan rejse bæredygtigt, hvilket ville ligge fint i tråd med gymnasieskolernes nye, vigtige fokuspunkt.

Lovgivning ville være at foretrække, men som minimum bør vi trække elefanten i rummet frem og begynde at diskutere dette emne – særligt på ministerielt niveau.

Lidt provokerende kunne man spørge, hvad der gør en god fremtid: en god uddannelse eller et klima, der ikke er gået helt galt?

Med venlig, grøn, håbefuld hilsen:

René Fanø Pedersen

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater