Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
DebatUddannelsespolitik Klima
Mikael Busch sh

Skal bæredygtighed skrives ind i gymnasiets læreplaner?

8. november 2021
Skrevet af_
Mikael Busch

Kloden har det skidt: Høje CO2 udledninger, foruroligende temperaturstigninger, tilbagevendende oversvømmelser, orkaner etc. Der holdes regelmæssigt topmøder, hvor de centrale beslutningstagere forsøger at blive enige om at gøre noget ved sagen. Senest ved COP26. Som regel er ambitionsniveauet desværre for lavt.

Bevidstheden om verdens sande – bekymrende – tilstand er næsten blevet et eksistentielt grundvilkår. Mange gymnasielærere underviser hver dag i emner, der er afledt heraf. Alt andet ville også være underligt. Forandringer i verden afspejles selvsagt i undervisningens indhold. Skal begreber som bæredygtighed og grøn omstilling ligefrem skrives ind i fagenes læreplaner? Måske endda i uddannelsernes formålsparagraffer? Jeg synes det ikke. Et grundvilkår er ikke i sig selv et argument for, at noget skal ind læreplaner og formålsparagraffer. Der er mange andre grundvilkår, som så også kunne indarbejdes. Uddannelsessystemet skal ikke bruges eller misbruges til øjeblikkets aktuelle, varme emner. Hvor vigtige de end måtte forekomme her og nu. Uddannelsessystemet skal levere en ramme for fagenes udvikling af færdigheder og kundskaber, der gør det muligt at arbejde med de aktuelle problemer på et vist niveau. Måske i et helt andet fag. Bæredygtighed giver umiddelbart nok mere mening i biologi og naturgeografi end i latin og matematik.

Jeg frygter, at politikerne alligevel vil føle sig fristede til at skrive bæredygtighed ind alle tænkelige og utænkelige steder. De elsker at putte nye ting ind i fagene og dermed instrumentalisere dem i bestemte formåls tjeneste. Ofte med henvisning til “fremtidens samfund”. Vi har set det med fænomenet “karrierelæring”, som blev skrevet ind i samtlige fag, selvom selve ordet lige fra begyndelsen var til at dø af grin af. Jeg siger ikke at bæredygtighed bliver det nye karrierelæring. Jeg siger, at politikerne må stole på gymnasielærernes professionalisme og didaktiske formåen. Vi arbejder – helt af os selv – med tidens vigtige emner i respekt for fagenes forskellighed.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Rene-Fanoe-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Flyrejser eller fremtid?

  • Debat

    Grønt iværksætteri motiverer HF-elever til at lære naturvidenskab

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Blog

    Med tog eller fly?

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Sådan er kapitalismen…

  • fullsizeoutput_5f
    Undervisning

    Sæt klimaet på skoleskemaet – vær med til Ungdommens Klimafolkemøde 2.-3. september 2021.

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater